Bibliotecas Escolares de Galicia

Carteis Bibliotecas escolares 2008-2017
#5 - Asesoría Informa: 13-12-2017

Traballos seleccionados no IV Concurso de Traballos por Proxectos

CEIP Meaño-As Covas

 

O Portal Educativo publicou onte a Resolución do 4 de decembro de 2017 pola que se dan a coñecer os traballos seleccionados no IV Concurso de Traballos por Proxectos, convocado pola Dirección Xeral de Centros e Recursos Humanos para o pasado curso 2016/2017. A este concurso candidatáronse un total de 102 traballos e foron seleccionados un total de 21 proxectos.

O IV Concurso de Traballos por Proxectos, coordinados ou realizados co apoio da biblioteca escolar, é unha iniciativa integrada no Plan LÍA 2016/2020 de bibliotecas escolares. No desafío nº 11 deste Plan, denominado"Aprendizaxes por proxectos e outras metodoloxías activas" recollese o interese por "propiciar o emprego dos recursos e servizos da biblioteca escolar no desenvolvemento das prácticas cotiás, con apoio preferentes ás metodoloxías activas e colaborativas". Este certame é unha das iniciativas contempladas para traballar neste ámbito. Búscase estimular, mediante o recoñecemento de boas experiencias de traballos por proxectos, o deseño e desenvolvemento de proxectos de carácter interdisciplinario ou de proxectos de investigación, baixo a coordinación do equipo de biblioteca escolar ou co apoio desta, na liña da metodoloxía de aprendizaxe baseada en proxectos (ABP), realizados en centros públicos non universitarios.

No seguinte cadro pódese acceder ás memorias presentadas polos centros que finalmente foron galardoados neste certame:

Modalidade

Temática

Centros Premiados

Concello

Provincia

Título

1. Proxectos Documentais integrados, coordinados
desde a biblioteca escolar

Xenérica

EEI Barrionovo

Arteixo

A Coruña

Non somos robots

CEIP Nicolás del Río

Cedeira

A Coruña

Mares de Cedeira

CEIP Milladoiro

Malpica de B.

A Coruña

Pintamos moito!

CEIP P. de Meaño-As Covas

Meaño

Pontevedra

Encende Tele Coviña

IES Faro das Lúas

Vilanova de Arousa

Pontevedra

Buscando a Valle

CEIP P. Sobreira Valadares

Vigo

Pontevedra

Con Vigo na maleta

Ciencias

CEIP Virxe do Corpiño

Begonte

Lugo

Faiuco é astronauta

CEIP de Leirado

Salvaterra de Miño

Pontevedra

Quen sementa, recolle

IES Castro Alobre

Vilagarcía de Arousa

Pontevedra

Descubrimentos e inventos

2.a. Proxectos de
investigación de grupo/nivel

Xenérica

CEIP Enrique Barreiro Piñeiro

Cambados

Pontevedra

Proxecto comedor

EEI Concepción Crespo Rivas

Pontevedra

Pontevedra

Pequenos artistas, grandes obras

Ciencias

IES Celanova Celso Emilio Ferreiro

Celanova

Ourense

3D: do cicel á impresora

CEIP Nosa Señora dos Remedios

Ponteareas

Pontevedra

Pitiños: un proxecto do ovo á galiña

2.b. Proxectos de
investigación de ciclo/departamento

Ciencias

CIFP Coroso

Ribeira

A Coruña

Colleitadores

2.c Proxectos realizados na
materia de 1º /2º de ESO “Investigación e tratamento da información” ou
noutras materiais equivalentes en ESO ou primaria

Ciencias

CEIP Quintela

Moaña

Pontevedra

Día da Ciencia en Galego en 4º de Primaria

3. Proxectos de investigación intercentros

Xenérica
ou científica

CEIP Francisco Vales Villamarín

Betanzos

A Coruña

Descubrindo as cores do mundo. Unha viaxe en globo

EEI de Fontelo

Coirós

A Coruña

Descubrindo as cores do mundo. Unha viaxe en globo

EEI de Coirós de Arriba

Coirós

A Coruña

Descubrindo as cores do mundo. Unha viaxe en globo

IES P. Fontexería

Muros

A Coruña

Atrevéndonos a valorar o valioso

CEIP Felipe de Castro

Noia

A Coruña

Atrevéndonos a valorar o valioso

CEIP P. Pepe de Xan Baña

Santa Comba

A Coruña

Atrevéndonos a valorar o valioso

Convocatoria do programa BIBLIOTECAS ESCOLARES SOLIDARIAS para o curso 2017/2018

O Portal Educativo publica hoxe a Resolución de 27 de novembro de 2017, da Dirección Xeral de Centros e Recursos Humanos pola que se convocan as distintas iniciativas integradas no programa BIBLIOTECAS ESCOLARES SOLIDARIAS, correspondentes ao curso 2017/2018, e que aparecen recollidas no seguinte cadro:

"Bibliotecas escolares solidarias" é froito da colaboración coa Dirección Xeral de Xuventude, Participación e Voluntariado (Consellería de Política Social) e contempla o recoñecemento dos labores realizados por grupos de nenas e nenos como voluntarios e voluntarias de lectura na bibliotecas escolar nos centros de primaria, así como os labores que levan a cabo mozos e mozas como voluntarios nas bibliotecas de institutos e outros centros de ensino postobrigatorio, mediante a emisión dos correspondentes diplomas acreditativos e o rexistro de horas de voluntariado, para o caso do alumnado de secundaria. A iniciativa denominada "Voluntariado de lectura-A" supón a posibilidade de optar a unha formación no propio centro en materia de lectura expresiva, narración oral, escrita, elaboración de audiovisuais, radio ou outras aínda por definir, destinados ao grupo de voluntarios e voluntarias,  unha formación que facilitaría ao alumnado dos centros que resultasen seleccionados o seu labor  nos anos seguintes.

 

Iniciativa

Finalidade

Características

1

Concesión do Selo “Biblioteca Escolar Solidaria”

Recoñecer a
bibliotecas que traballan de forma salientable a compensación de
desigualdades e fomentan o voluntariado cultural entre os integrantes da comunidade escolar. 

  •  Convocatoria anual.
  •  Presentación de memorias por parte dos centros interesados: 10 de maio de 2018.
  •  Os centros con selo concedido en convocatorias de 2014 ou 2015 deben renovar a súa candidatura.
  • Concesión dos selos (un máximo de 15 selos por curso escolar)

2

Voluntariado na biblioteca escolar (Secundaria)

  • Recoñecemento de horas de voluntariado na biblioteca escolar, para o alumnado colaborador, mediante a emisión de diplomas de acción voluntaria correspondentes.
  • Destinado a alumnado de ESO, BAC, FP ou ensinanzas de réxime especial.
  • As bibliotecas escolares deberán adherirse ao programa no momento que se estipule e levar rexistro das actividades do alumnado (data límite: 21/12/2017)
  •  Remitir datos alumnado  (data límite: 31/05/2018)

3

Voluntariado de lectura – A

(Primaria)

Estimular o voluntariado cultural relacionado coa biblioteca e a lectura entre o alumnado
de 5º e 6º de primaria.

  • Inscrición con data límite 21/12/2017
  • Os centros inscritos presentarán memoria de actividades (data límite 25/04/2018).
  • Seleccionaranse  un mínimo de 8 experiencias. Concreción en convocatoria complementaria (febreiro-marzo de 2018).

VIII Xornadas de Bibliotecas Escolares de Galicia

Achéganse as datas para a celebración das VIII Xornadas de bibliotecas escolares de Galicia, os vindeiros 1 e 2 de decembro, en Santiago de Compostela (Palacio de Congresos). Están inscritas máis dun milleiro de persoas e toda a maquinaria en funcionamento para que esta cita anual do colectivo de profesores e profesoras vinculados a este importante recurso educativo sexa unha experiencia grata de encontro, de participación e de aprendizaxe.

Bibliotecas escolares, filosofía, lectura, bibliotecas, pensamento crítico, comunicación, escritura, imaxe, literatura, aprendizaxe, proxectos, robótica, alfabetizacións múltiples, igualdade, voluntariado cultural, competencias informacionais e mediáticas, audiovisuais, medios de comunicación, ALFIN, AMI, aprendizaxes participativas, información, metodoloxías activas, realidade aumentada, ficción, narrativas transmedia, investigación, compensación das desigualdades, comunicación, intervención no medio, impresión 3D, laboratorio de radio, "centro creativo das aprendizaxes", traballo colaborativo, atención á diversidade, inclusión, mantemento da colección, lingua, proxecto lector de centro, competencias clave, sociedade, ética, emoción, curiosidade, coñecemento, lectura, "aprender a pensar", exploracións, humanidades, ciencia, lectura, comunicación... EDUCACIÓN!. 

"Radio na biblio" - 2017/2018. Centros seleccionados.

 

O Portal Educativo publica hoxe a Resolución do 17 de novembro de 2017, da D.X. de Centros e Recursos Humanos, pola que se fai pública a relación de centros que se integran nesta primeira convocatoria do Proxecto "Radio na biblio", durante o curso 2017/2018, unha iniciativa destinada a introducir un laboratorio de radio vinculado á biblioteca escolar en centros que forman parte do Plan de mellora de bibliotecas escolares. 

"Radio na biblio" pretende contribuír ao desenvolvemento do modelo de biblioteca cara a "centros creativos de aprendizaxes" e promover a creación de emisoras/laboratorios de radio no contexto destas bibliotecas. Pode axudar, así mesmo, a ampliar as linguaxes presentes na biblioteca, promover a expresión oral, a alfabetización múltipel e o traballo colaborativo de profesorado e alumnado. Cando a biblioteca incorpora un laboratorio de radio pode impulsar novos proxectos de carácter interdisciplinario, vinculados á educación para as competencias en información e medios. O laboratorio de radio, na biblioteca escolar, poderá estár asociado a un programa de voluntariado na biblioteca.

 

Novembro, mes da ciencia en galego nas bibliotecas

"Construír ciencia é poñer a lupa sobre o que xa se coñece, identificar o aplicable ao noso soño e intentar completar as pezas que faltan do crebacabezas con novas ideas que, como non, deben ser verificadas; trátase dun proceso creativo que require paixón antes o desafíos e moito traballo". Peregrina Quintela Estévez.

Dende o 2014, a Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria vén propoñendo a celebración do mes de novembro como Mes da Ciencia en Galego nas Bibliotecas, tamén nas bibliotecas escolares. Cada ano pídese a un científico ou a unha científica do país a redaccióndun "manifesto" que se edita e distribúe a través dos medios web das bibliotecas. A matermática Pregrina Quintela Estévez, Premio "María Joséfa Wonenburger Planells" 2016, foi a encargada de escribir o manifesto deste anon 2017. Paralelamente, edítase un documento coa programación prevista nas bibliotecas públicas dependentes da consellería. En relación coas bibliotecas escolares, este documento recolle as principais liñas de actuación en materia de ciencia impulsadas desde o programa de bibliotecas escolares. 

Son moitas as bibliotecas dos centros educativos que aproveitan este mes de novembro para difundir os seus recursos no ámbito científico, para dar a coñecer figuras galegas importantes no mundo da ciencia, ou para propor actividades de ciencia ao alumnado. Desde aquel LER CIENCIA NA BIBLIOTECA ESCOLAR, de 2013, obsérvase unha maior presenza de actividades de ciencia nas bibliotecas escolares, unha maior integración das ciencias e das humanidades, que é un dos obxectivos principais do programa de bibliotecas escolares. Para apoiar que esas propostas e actividades se realicen en galego, desde a Asesoría de bibliotecas escolares mantense unha páxina en PINTEREST, adicada aos libros informativos de ciencia en galego. Mantense, así mesmo, unha páxina de recursos relacionados coa ciencia en galego. 

As bibliotecas dos centros galegos acostuman celebrar este mes cunha gran variedade de actividades. Iniciamos a difusión dalgúns exemplos: 

Resolución definitiva Plan de mellora de bibliotecas escolares 2017/2018

No DOG do 24 de outubro aparece publicada a Orde de 13 de outubro de 2017 pola que se resolve a convocatoria do Plan de mellora de bibliotecas escolares en centros non universitarios sostidos con fondos públicos, para o curso 2017/2018. Seleccionáronse trinta novos centros  públicos e seis centros concertados, polo que o número total de centros integrados neste programa é de 646 (630 públicos e 16 concertados). Todos os centros reciben asignacións para a renovación e actualización dos fondos da colección (en formato impreso, audiovisual, informático e outros). Segundo o tempo que leven os centros no programa poden ter asignacións tamén para renovar mobiliario e outros equipamentos imprescindibles para que a biblioteca ofreza os servizos propios dunha biblioteca do século XXI, entendida como un "centro creativo das aprendizaxes" onde a lectura, a escrita, a información, a investigación, os multialfabetismos e as expresións culturais máis diversas teñen oportunidades de desenvolvemento.

Os centros que se integran neste programa reciben, ademais dos recursos económicos, formación, asesoramento continuado e acompañamento por parte da D.X. de Centros e Recursos Humanos, responsable do programa, a través da Asesoría de bibliotecas escolares; por outra parte, o profesorado responsable e coordinador dos equipos de biblioteca destes centros participa dun foro profesional no que se comparten informacións, experiencias e propostas de traballo ao longo do curso escolar. Na primavera, en datas aínda por decidir, serán convocados aos "encontros do Plan de mellora", unha actividade formativa específica para este colectivo de profesores e profesoras. 

Nos seguintes gráficos pode verse a composición actual do Plan de mellora de bibliotecas escolares, así como a procentaxe do alumnado da rede pública de centros beneficiada por este programa

 

 

25 outubro - 1 novembro: Semana Mundial da Alfabetización en Medios e Información (AMI) a proposta da UNESCO- II

 
Comezan a chegar noticias de bibliotecas escolares que se suman á celebración da Semana da Alfabetización Mediatica e Informacional (AMI), a proposta da UNESCO, e difundida a través desta Asesoría de bibliotecas escolares. Celebramos a proposta do IES DE PORTO DO SON arredor dos diccionarios, unha biblioteca con longa traxectoria no traballo de formación para as competencias informacionais e mediáticas do seu alumnado, tal e como se pode ver nesta entrada dos seu blogue.


VIII Xornadas de Bibliotecas Escolares de Galicia

 

Os vindeiros 1 e 2 de decembro celebraranse en Compostela (Palacio de Congresos) as VIII Xornadas de bibliotecas escolares de Galicia, a cita anual do grande colectivo de profesorado que pon en pé as bibliotecas nos centros educativos, vinculado a temas de lectura e de educación para as competencias en medios e información, atento á complexidade social na que medra o alumnado, sensible á necesidade de acadar maiores cotas de igualdade... preocupado e ocupado, en definitiva, nalgúns dos grandes retos do mundo educativo actual.

Fiadas co lema das bibliotecas escolares para este curso 2017/2018, Aprender a pensar coa biblioteca escolar, as xornadas ofrecen oportunidade para o encontro entre profesionais de distintos niveis educativos, de distintas disciplinas, con experiencia variada pero co interés sempre vivo. Serán ocasión para coñecer en profundidade programas relacionados co tratamento da filosofía cos máis pequenos, analizar os cambios que se están a producir no amplo mundo das bibliotecas, coñecer os rudimentos do pensamento crítico, as posibilidades da educación mediática ou analizar as potencialidades da literatura infantil e xuvenil (da literatura en xeral), para espertar o gusto polo coñecemento e manter viva a capacidade de asombro. As xornadas serán plataforma para difundir experiencias de interese que se están a dar no contexto das bibliotecas escolares galegas relacionadas coa lectura, o voluntariado na biblioteca, o desenvolvemento do Proxecto Lector de Centro, a introdución da robótica, as alfabetizacións múltiples, a evolución do modelo de biblioteca ou o desenvolvemento de proxectos a través de metodoloxías activas, con moi distintas temáticas.

O prazo de inscrición remata o 31 de outubro e deberá facerse a través da aplicación FPROFE buscando a actividade co código G1702011

24 de outubro, Día da Biblioteca

O Día 24 de outubro celébrase o Día da Biblioteca. Van xa máis de dúas décadas desde que a Asociación Amigos del Libro Infantil y Juvenil propuxera esta data para facer fincapé nos beneficios destas institucións ao servizo da lectura, da cultura e da cidadanía. Posteriormente, o Ministerio de Cultura apoiou esta celebración e todos os anos edítase un cartel cun texto conmemorativo e realízase un acto de celebración oficial. O cartel e"pregón" deste ano 2017 pódese consultar AQUÍ

O departamento de Educación da Consellería de Cultura, Educación e O.U, pola súa parte, vén publicando desde 2008 uns carteis que pretenden facer visibles as distintas oportunidades e posibilidades da biblioteca escolar, porque o Día 24 de outubro é tamén o DÍA DA BIBLIOTECA ESCOLAR, por ser esta unha biblioteca esencial xa que por ela pasa toda a poboación escolar dun país. Cada ano proponse un lema e encárgase a súa interpretación a un creador ou a unha creadora do fértil mundo da ilustración en Galicia. Xosé Tomás é o ilustrador que este ano achega a súa creación a todas as bibliotecas escolares do territorio galego. Aprender a pensar coa biblioteca escolar, o lema elixido nesta ocasión, convida ao aproveitamento dos recursos, dos espazos, dos tempos e das actividades que a biblioteca facilita a toda a comunidade educativa. 

As bibliotecas dos centros galegos acostuman celebrar este día cunha variedade de actividades. Iniciamos así a difusión dalgúns exemplos: 

 

Iranse subindo algúns exemplos máis, porén, unha visita aos blogues de PRIMARIA ou SECUNDARIA permitirá coñecer a actividade que se desenvolve en moitas bibliotecas escolares neste comezo de curso. Convidámos á facer esta exploración nestes días finais de outubro, mes da Biblioteca Escolar segundo propón a IASL

 

"Radio na biblio"

 

O Portal Educativo publica a convocatoria da Dirección Xeral de Centros e RRHH, de 17 de outubro de 2017, pola que se elixirán 20 centros integrados que teñan interese en introducir a radio na súa biblioteca escolar. Poden participar centros que acollen alumnado de infantil, primaria, secundaria, bacharelato ou formación profesional e que estean integrados no Plan de mellora de bibliotecas escolares no presente curso 2017/2018. 

Es proxecto piloto "RADIO NA BIBLIO" pretende estimular o desenvolvemento do modelo de biblioteca cara a "centros creativos de aprendizaxes" e promover a creación de emisoras/laboratorios de radio nas bibliotecas escolares, co fin de favorecer e apoiar proxectos de educación das competencias informacionais e mediáticas do alumnado. Búscase, así mesmo, ampliar as linguaxes presentes na biblioteca, promover a expresión oral, a alfabetización múltiple e o traballo colaborativo de profesorado e alumnado. O laboratorio de radio na biblioteca escolar poderá estar asociado a un programa de voluntariado na biblioteca. 

Para a selección dos centros terase en conta a actividade da biblioteca escolar no curso precedente, así como a prioridade dos centros localizados en concellos de ámbito rural, procurando unha distribución equilibrada polo territorio galego. Estes centros recibirán contías destinadas á posta en marcha do proxecto e das actuacións que supoña, incluída a realización dun obradoiro de formación para o alumnado que se considere. O prazo de presentación de solicitudes remata o 31 de outubro. 

Imaxe que ilustra esta entrada está tomada do blogue do CEIP A Lama (A Lama, Pontevedra), un centro pioneiro na inclusión dun "Laboratorio de comunicación" para a formación do seu alumnado en competencia mediática e informacional.

25 outubro - 1 novembro: Semana Mundial da Alfabetización en Medios e Información (AMI) a proposta da UNESCO

A UNESCO propón a celebración da Semana Mundial da Alfabetización dos Medios de Comunicación e da Información (MIL) 2017, a #GlobalMILWeek como un medio para visibilizar as experiencias en materia de educación nas linguaxes dos diferentes medios de comunicación, nun contexto de alfabetizacións múltiples e coa intención de formar ao alumnado como consumidores pero, especialmente, como produtores de información a través dos diversos medios de comunicación: prensa, radio, televisión, vídeo, fotografía, audio, produtos transmedia, internet... 

MIL é a sigla que fai referencia á MEDIA and INFORMATION LITERACY,  que na versión en castelán (e en galego) se traduciu como AMI (Alfabetización Mediática e Informacional), moi presente nas bibliotecas escolares galegas, a través das propostas da consellería en materia de bibliotecas escolares, e incluída tamén como un dos obxectivos do Proxecto Lector de Centro.

Desde a UNESCO fan unha chamada á celebrar esta Semana Mundial  MIL 2017 e propoñen varias formas para facelo. VER IMAXE

Desde a Asesoría de bibliotecas escolares anímase a incluír algunha proposta que pode vincularse á celebración do Día da Biblioteca (24 de outubro) e que podería concretarse, entre outras, nas seguintes:

  • Difusión das oportunidades da biblioteca escolar para apoiar a alfabetización mediática e informacional do alumnado do centro.
  • Difusión a través do blogue da biblioteca dalgún produto audiovisual de carácter narrativo, poético, xornalístico ou publicitario elaborado por alumnado do centro en relación coa biblioteca, a lectura, o medio ou calquera tema de interese para o alumnado.
  • Analizar novas que se producen ao longo da semana a través de diferentes medios e xerar un produto audiovisual ou unha entrada nun blogue, por exemplo, arredor dalgunha nova que interese ao alumnado. 

As actividades que se leven a cabo neste sentido poderían facer mención a esta #GlobalMILweek co fin de dar visibilidade a esta iniciativa.

Impresión 3D: recursos

O pasado venres 6 de outubro reuníronse en Compostela integrantes dos equipos de biblioteca dos centros do Proxecto Escornabots na biblioteca escolar (continuidade), que se inician este ano na impresión 3D, nunha xornada formativa convocada pola D.X. de Centros e Recursos Humanos en colaboración co Servizo de Formación do Profesorado. Estiveron presentes, así mesmo, asesores/as de formación dos centros de Formación e Recursos do Profesorado de toda Galicia (con vinculación a actividades de BE), así como integrantes dos equipos de biblioteca dos centros do Proxecto LÍA.2, que tamén contan con impresora 3D na biblioteca. 

Todos os materiais das xornadas estarán dispoñibles para o profesorado interesado neste espazo destinado ao Proxecto Escornabots na biblioteca escolar e, en breve, tamén en RedeBE

Formación Impresión 3D- Proxecto Escornabots na biblioteca escolar-2

 

 

O venres 6 de outubro reuniranse en Compostela (EGAP) integrantes dos equipos de biblioteca dos 16 centros integrados por segundo ano no Proxecto Escornabots na biblioteca escolar, unha iniciativa que está a creación de recunchos "maker", de recunchos creativos, de recunchos fedelleiros, nalgunhas bibliotecas escolares, e marcando o camiño para moitas outras nesa evolución do modelo de biblioteca cara un "centro creativo das aprendizaxes".  O profesorado participante adquirirá os rudimentos da impresión 3D a través dun obradoiro (impartido por Ricardo Feijoo Costa) no que se realizará todo o proceso e coñecerá de primeira man unha experiencia xa asentada nunha biblioteca escolar, a da EEI Barrionovo (Arteixo), da man de María Pousa. Haberá ocasión para intercambiar experiencias, inquedanzas e propostas. Entre todos, seguro que atopan algunha resposta máis á "gran pregunta" que desde a perplexidade se escoita con frecuencia: Para que unha impresora 3D na biblioteca? 

“Desde o inicio da revolución dixital a comunidade bibliotecaria asumiu un papel de liderado no esforzo para axudar ás persoas de todas as idades a desenvolver as habilidades e competencias que necesitan para prosperar nun mundo de alta tecnoloxía. A impresión 3D expande a fronteira da transformación dixital en curso da nosa sociedade. En consonancia coa nosa reputación de liderado dixital, os profesionais da biblioteca axudan a que as persoas e as comunidades aproveiten este desenvolvemento. A impresión 3D capacita á xente para participar na aprendizaxe creativa, lanzar proxectos empresariais e resolver complexos problemas de saúde” (America Library Association, ALA, 2014).

As bibliotecas escolares galegas iniciaron xa este camiño como pode verse nestas entradas do blogue da biblioteca da EEI Barrionovo (Arteixo)

Nas imaxes, probas preparatorias da actividade formativa, a impresora en acción

 

Aprender a pensar coa biblioteca escolar

"Aprender a pensar coa biblioteca escolar" é o lema escollido para os materiais que a Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria edita a comezos do curso 2017/2018 con destino ás bibliotecas escolares dos centros educativos galegos. O ilustrador Xosé Tomás foi o encargado, nesta ocasión, de realizar a  interpretación gráfica do lema anual. 

A experiencia de Xosé Tomás como profesor de inglés no CPI Manuel Suárez Marquier (O Rosal), centro que conta cunha biblioteca moi activa, sen dúbida está detrás da amplitude de posibilidades que imaxina na súa recreación  gráfica.

Atender a biblioteca escolar do centro supón, para comezar, o reto de deseñar un espazo no que poidan pasar cousas. Un espazo que acolla a todos e todas e que mesmo (como na ilustración de Xosé Tomás), teña a capacidade de "abducir" as persoas usuarias, de trasladalas a situacións gratas de aprendizaxe. Seleccionar os materiais, organizar os recursos, facilitar o seu uso e organizar as actividades para a biblioteca escolar son tamén actuacións que, segundo o enfoque e o criterio co que se realice, poden facilitar ou dificultar esas aprendizaxes posibles.

Unha biblioteca  escolar actualizada no seu modelo, nos seus recursos e equipamentos, nas súas propostas; atendida con profesionalidade e integrada no día a día do centro educativo, supón unha oportunidade única para axudar a nenas e nenos a desenvolver o seu pensamento crítico, a "aprender a pensar".

Aprender a pensar a través dos contos, da tradición oral, das lecturas de ficción, da poesía, do teatro; a través das lecturas de materiais de divulgación científica, a través das investigacións. Aprender a pensar co cine e coa música. Aprender a pensar a través do diálogo, nos clubs de lectura, nas actividades compartidas. Aprender a pensar baixo a guía e orientación dun profesorado consciente da importancia da curiosidade como motor vital e, tamén, da importancia de activar no alumnado os mecanismos  para desenvolver o pensamento complexo. Aprender a pensar nas clases de filosofía, pero tamén fóra das aulas regladas, onde a vida flúe en todo o seu misterio. A biblioteca escolar é un espazo privilexiado para que o alumnado non perda a súa capacidade de asombro; para que aprenda a formularse preguntas diante dos distintos fenómenos naturais ou sociais e, tamén, a procurar algunhas respostas á complexidade que lle toca vivir. 

 

Como identificar noticias falsas - IFLA

A IFLA (International Federation of Library Associations and Institutions) publicou hai un tempo esta infografía na que se lembran algúns aspectos a ter en conta á hora de valorar a información e a fiabilidade das noticias: How To Spot Sake News

Traducida ao galego, lembrámola nestes comezos de curso como unha ferramenta para a imprescindible alfabetización en información, na que podemos ir introducindo ao alumnado desde ben pequenos, e aproveitando o interese polos temas que xorden no medio ou no transcurso das investigacións que realicen nas diferentes fases dos seus traballos.  (Agradecemos a Manuel Iglesias Fernández a tradución ao noso idioma).

 

 

"Espazo fedelleiro", ou cando a biblioteca avanza cara un "centro creativo das aprendizaxes".

 
Comeza o curso e comeza a materializarse un pequeno proxecto piloto no que participan 4 centros educativos [EEI Barrionovo (Arteixo), CEIP Condesa de Fenosa (O Barco), CPI Cruz do Sar (Bergondo) e CEIP Canosa Rus (Coristanco)] integrados no Plan de mellora de bibliotecas escolares, con longa e experimentada traxectoria de atención á biblioteca e de traballo a prol da innovación metodolóxica e situados, ademais, en zonas rurais. Con eses vimbios, a colaboración dos equipos docentes (e o compromiso dos equipos directivos correspondentes), estes centros van axudar a explorar novos avances na configuración da biblioteca escolar como "centro creativo das aprendizaxes".  Durante o curso 2016/2017 recibiron axudas extra para equipamento así como orientación da Asesoría de bibliotecas escolares. A pilotaxe deste Proxecto LIA.2 (unha iniciativa contemplada no Plan LÍA 2016/2020 ca CCEOU), esténdese ao longo do presente curso 2017/2018 coa utilización plena das bibliotecas renovadas e a posta en marcha de proxectos que implican o uso extensivo de todos os recursos e posibilidades da biblioteca escolar. O seguimento desta pilotaxe e as valoracións obtidas, permitirá novos avances na Rede de bibliotecas escolares de Galicia. 
Unha das liñas de traballo marcadas é a inclusión dun espazo maker na biblioteca, que ten comezado en moitos casos coa presenza dos "escornabots", pero que garda moitas outras posibilidades. Vemos un excelente exemplo nesta Inauguración do ESPAZO FEDELLEIRO, da EEI de Barrionovo (Arteixo), un dos centros participantes desta pilotaxe.

Convocatoria dos Clubs de Lectura para o curso 2017/2018

 

O Portal Educativo publica hoxe a Resolución da Dirección Xeral de Centros e Recursos Humanos, de 1 de setembro de 2017, de convocatoria en apoio do funcionamento de clubs de lectura en centros de ensino públicos para o curso 2017-2018. Poderán presentar solicitude os centros que matriculan alumnado de ESO, Bacharelato, Formación Profesional ou ensinanzas de réxime especial (Conservatorios de música, Escolas Oficiais de Idiomas, Ensinanzas de Persoas Adultas e outras). 

Incentivarase especialmente aquelas propostas que busquen vincular ao alumnado á lectura en galego, así como outras iniciativas destinadas a fomentar a participación de varóns nos grupos de lectura (na liña de contrarrestar os estereotipos de xénero nesta materia), e tamén as propostas que contemplen a formación de grupos de lectura con alumnado de necesidades específicas de apoio educativo ( como actividade voluntaria fóra das aulas).

O prazo de presentación de solicitudes remata o 13 de outubro de 2017. 

 

Instrucións sobre a organización e funcionamento da biblioteca escolar para o curso 2017/2018

O Portal Educativo publica as INSTRUCCIÓNS de 1 de setembro de 2017, da Dirección Xeral de Centros e ecursos Humanos en relación coa organización e o funcionamento das bibliotecas escolares, durante o curso 2017/2018, e que serán de apliación en todos os centros públicos de titularidade da consellería de Cultura, Educación e O.U. que imparten ensinanzas de nivel non universitario, coa adaptación pertinente ás diferentes tipoloxías de centros. Acompañan ás Instrucións propiamente ditas, un Anexo I de Anotacións, e un Anexo XI de Orientacións (este último correspondente á última convocatoria PLAMBE). 

Resolución provisional da convocatoria do Plan de mellora de bibliotecas escolares 2017/2018. Centros de nova incorporación

 

O Portal Educativo vén de publicar a resolución provisional da convocatoria do Plan de mellora de bibliotecas escolares para o curso 2017/2018, no que se refire aos centros de nova incorporación. Pode haber algúnha incorporación máis en función das renuncias presentadas ou das baixas ocasionadas nos centros PLAMBE.  Iniciado o curso publicarase a resolución definitiva no DOG coa relación de todos os centros integrados no programa, así como o detalle das contías asignadas. 

Novos artigos sobre bibliotecas escolares na Revista Eduga de Xuño 2017

A Consellería de Cultura, Educación e O.U. vén de facer público o novo número da Revista Galega do Ensino (EDUGA), que conta cunha sección fixa de Bibliotecas Escolares con tres sub-seccións: Biblioteca escolar, Boas prácticas e Hora de ler. Neste número 73 de Xuño de 2017 publícanse un total de 8 artigos e unha entrevista relacionados con biblioteca escolar e lectura. Unha revisión destes artigos, e do resto de traballos publicados en números anteriores da revista, serve para achegarse á viva realidade das bibliotecas escolares galegas, auténticos motores de innovación pedagóxica na última década: 

 

 

“Nas propostas lectoras para os clubs teñen que asumirse riscos”
   Val dos libros, club de lectura do IES de Ponte Caldelas: percorrendo camiños
   

Biblioteca escolar, abrindo novos camiños
   O traballo por proxectos nunha escola rural
   

Traballando as competencias clave e a creatividade desde a comunicación audiovisual a partir de centros de interese
 

Unha experiencia coa robótica na biblioteca e nas aulas
   O proxecto documental integrado na biblioteca como motor de cambio metodolóxico na escola
   

A experiencia da integración da biblioteca no ciclo superior de Educación Infantil
   Inclusión, a necesidade de romper barreiras nas bibliotecas escolares

Galerías de imaxes da X Xornada dos Clubs de lectura #Xclubslecturagal

 

 

Están xa dispoñibles as galerías de imaxes de todo canto aconteceu na X Xornada dos Clubs de lectura, celebrada en Compostela o pasado 17 de xuño, coa participación de máis dun milleiro de lectoras e lectores (entre profesorado, alumnado e adultos da comundiade educativa participantes de grupos de lectura), procedentes dos 243 clubs de lectura que funcionaron o curso que agora remata nos centros educativos galegos. 

ACCESO ÁS GALERÍAS 

X Xornada dos Clubs de lectura en prensa e redes sociais

A X Xornada dos Clubs de lectura foi unha oportunidade para o encontro entre lectoras e lectores, unha ocasión para seguir aprendendo, un espazo para a alegría de sabérmonos parte desa sociedade lectora que estamos a construír xunto cos autores e as autoras, os creadores todos (poetas, autores de textos teatrais, actores e actrices, ilustradores e ilustradoras, músicos, cineastas...) e outros axentes do mundo do libro como editoras, críticos literarios, especialistas no mundo do libro e da lectura, asociacións a favor do libro e da lectura e todo aquel que contribúa co seu traballo a facer accesibles os recursos culturais para o conxunto da poboación, así como  a estender a formación e as oportunidades para unha maior competencia lectora e literaria. Alegría que vén de saber que traballar a favor da lectura é traballar por unha sociedade democrática e, porque tal como dixo César Mallorquí na propìa xornada, "ler fai que as nosas vidas sexan mellores". 
Velaquí algúns exemplos da difusión que tivo esta xornada na prensa e nas redes sociais: