#OndeEstabamosHai20Anos

LA LIRA ITALIANA

La vecchia lira italiana può vantare una delle storie più lunghe tra le valute in circolazione prima dell'arrivo dell'euro nel 2002. #OndeEstabamosHai20Anos #20AniversarioEOISantiago
Infatti si sa che la lira veniva usata sin dai tempi di Carlo Magno. Inoltre in passato era in circolazione sia nella Serenissima Repubblica di San Marino che nello Stato della Città del Vaticano.

DIE D-MARK

Auch die Deutsche Mark wurde 2002 eingestellt!
Die D-Mark, die als eine der stabilsten Währungen ihrer Zeit galt, kam 1948 in der westdeutschen Zone, also der späteren Bundesrepublik Deutschland, in Umlauf. 1990 wurde sie nach dem Mauerfall auch in der DDR durch die Währungsunion zwischen der BRD und DDR eingeführt.
Auch der österreichische Schilling wurde 2002 endgültig durch den Euro ersetzt.
#OndeEstabamosHai20Anos #20AniversarioEOISantiago

LE FRANC FRANÇAIS

Le franc français était une autre des pièces qui est sortie de la circulation en mars 2002. La première pièce utilisée en France avec ce nom remonte à 1360.
Après des siècles d'histoire, des révolutions, des guerres et des dévaluations, en 1960, le nouveau franc français a été créé, en vigueur jusqu'à il y a 20 ans.
En plus de la France, c'était la monnaie officielle de Monaco et d'Andorre. La monnaie utilisée en Belgique et au Luxembourg jusqu'à l'arrivée de l'euro s'appelait aussi le franc, mais c'était une monnaie différente.
#OndeEstabamosHai20Anos #20AniversarioEOISantiago

MARS ODYSSEY
English language comes back today to #Wherewewere20yearsago, and the responsible for that is not a person. #OndeEstabamosHai20Anos
2001 Mars Odyssey is a robotic spacecraft launched from the Earth on 7 April 2001. 20 years ago, on 19 February 2002, it began to explore the Martian surface from the orbit of the planet. In just a few weeks, the work done by the spacecraft became well known all over the world.
2001 Mars Odyssey sent Martian surface images to NASA, and their scientists communicated that, because of that, we know there could be water on Mars.
Nowadays, the 2001 Mars Odyssey continues orbiting the Red Planet.

QUEEN ELIZABETH II

Today is an English day in #Wherewewere20yearsago #ondeestabamoshai20anos
#20AniversarioEOISantiago
On 6 February 2002, Queen Elizabeth II celebrated a special date: The Golden Jubilee. That day marked 50 years since she acceded to the throne.
Born on 21 April 1926, Elizabeth Alexandra Mary of York became princess following the abdication of her uncle, King Edward, in 1936. Upon the death of her father, King George VI, on 6 February 1952, she became queen.
Her coronation was celebrated more than a year later, on 2 June 1953, and was famous for being the first fully televised coronation in history. Today she is the longest living monarch in the world and celebrates 70 years of her reign, The Queen’s Platinum Jubilee.

UMBERTO II DI SAVOIA

Oggi è la giornata italiana su #Doveeravamo20annifa
#20AniversarioEOISantiago
Il 5 febbraio 2002 il Senato approva il ritorno dei Savoia in Italia. Sono i discendenti dell'ultimo re d'Italia: Umberto II, soprannominato Re di maggio.
Umberto II regnò per soli 33 giorni, fino al 12 giugno 1946. 58 anni dopo nel dicembre 2002 Vittorio Emanuele, figlio di Umberto II, giura fedeltà alla Costituzione della Repubblica Italiana insieme al figlio Emanuele Filiberto.
Umberto II di Savoia.

LOS OTROS

El 2 de febrero de 2002, la que aún hoy se mantiene como la película española más taquillera de todos los tiempos, Los Otros, de Alejandro Amenábar, se alzaba con 8 premios Goya
Rodada en la localidad de Las Fraguas, en Cantabria, en inglés y con un reparto internacional, la cinta de Amenábar fue todo un éxito, alcanzando los 6,4 millones de euros de recaudación sólo en España. En todo el mundo, la película superó los 200 millones de dólares.
Bien recibida entonces por crítica y público, esta historia de fantasmas y una clara inspiración gótica es hoy aclamada como una de las mejores películas de terror de lo que llevamos de siglo.

A CHEGADA DO EURO

Ademáis do primeiro curso académico da historia da EOI de Santiago, no 2002 ocorreron moitas cousas
Para lembrar e reflexionar sobre o paso destes anos, imos arrancar o #OndeEstabamosHai20Anos, unha serie de efemérides para recordar todo tipo de acontecementos daquel 2002
E resulta que a primeira chega algo atrasada, pois é unha efeméride do 1 de xaneiro, mais a súa importancia permítenos falar dela agora.
No 2002 comezamos a utilizar por vez primeira o euro!
Foron un total de 12 estados, membros da Unión Europea, os que adoptaron a moeda común no 2002: Alemaña, Austria, Bélxica, España,Finlandia, Francia, Grecia, Irlanda, Italia, Luxemburgo, Países Baixos e Portugal.
En Grecia xa se puxera en circulación o ano anterior e outros estados fóronse adherindo á chamada Zona Euro ata chegar aos 19 actuais.
O euro tamén é moeda de curso legal en microestados coma San Marino, Mónaco e a Cidade do Vaticano.