Obxectivos, criterios e secuenciación
1. OBXECTIVOS DA MATERIA PARA 1º ESO
- Ler e comprender textos de distinto tipo (cartas, noticias, instruccións…), sendo capaces de resumilos, recoñecer as súas características máis destacadas e reproducilas na elaboración de textos persoais da mesma tipoloxía.
- Ler expresivamente e interpretar textos literarios de distintos xéneros e culturas, recoñecendo as súas características formais e substanciais, sendo capaces de analizalas e reproducilas, e valorando o achegamento á lectura como unha fonte de pracer e enriquecemento persoal.
- Coñecer a existencia de diversas fontes de información (biblioteca, medios de comunicación…) e as súas características máis destacadas, sendo capaces de buscar nelas datos sinxelos, interpretalos e reproducilos oralmente ou por escrito, así como de empezar a empregalas de xeito autónomo e responsable.
- Utlizar a lingua para a regulación da propia conducta e para a expresión de sentimentos, opinións e ideas de xeito coherente e adecuado ó contexto comunicativo, respectando as normas que rexen tales intercambios.
- Recoñecer os elementos que interveñen na comunicación, así como as súas funcións, sendo conscientes da súa importancia e das súas diferencias de emprego na lingua oral e escrita.
- Coñecer a realidade plurilingüe de España e as variedades do castelán, valorándoas como unha manifestación da riqueza cultural, sendo capaces de respectalas e empregalas segundo o contexto comunicativo, e desbotando os estereotipos lingüísticos que supoñen xuízos de valor e prexuízos de calquera tipo.
- Participar en debates con respecto ás convencións e ás normas que rexen este tipo de actos comunicativos.
- Identificar e clasificar as categorías gramaticais, observando o seu emprego adecuado na construcción de oracións coherentes e cohesionadas.
- Recoñecer e analizar minimamente a estructura da cláusula simple e as súas modalidades.
- Recoñecer a estructura morfolóxica das palabras, sendo capaces de crear familias léxicas; os procedementos de formación das mesmas (composición e derivación), así como as relacións significativas que entre elas se poden establecer (monosemia, polisemia, antonimia e sinonimia).
- Empregar habitualmente o diccionario para ampliar o vocabulario, aproveitando a variedade de información que ofrece no seu uso académico e persoal.
- Aplicar correctamente as normas de ortografía que se estudan, valorando o seu emprego adecuado como fundamental para a construcción correcta de mensaxes.
- Participar e cooperar en actividades individuais e de grupo respectando as pautas sinaladas.
1.1. CONTIDOS
Primeira avaliación
I. LER, FALAR E ESCRIBIR.
- Os elementos da comunicación. A linguaxe verbal e non verbal; a comunicación oral e escrita: características.
- Estruturas textuais: a narración (estructura e elementos narrativos), o diálogo (o diálogo narrativo) e a descrición (fases e recursos; o retrato). A carta.
- Técnicas de traballo: o resumo. O orde alfabético e o uso do dicionario. O dicionario enciclopédico.
II. ESTUDO DA LINGUA
- A realidade plurilingüe de España. As variedades xeográficas, sociais e estilísticas da lingua.
- A sílaba. As regras de acentuación. O til diacrítico. Ditongos, tritongos e hiatos. Os signos de puntuación: punto, dous puntos, os puntos suspensivos, coma, signos de interrogación e admiración. O uso das maiúsculas.
- Palabras variables e invariables. As categorías gramaticais: substantivo e adxectivo.
- Os procedementos de formación de palabras: composición, derivación e acronimia.
III. LITERATURA
- A comunicación literaria. Os xéneros literarios.
- O xénero narrativo e as súas características.
- Os mitos e lendas. O conto popular e literario. A novela.
Segunda avaliación
I. LER, FALAR E ESCRIBIR.
- Tipos de textos: a exposición e as súas clases. Notas e avisos.
- Técnicas de traballo: a estructura do libro e a biblioteca.
II. ESTUDO DA LINGUA
- As categorías gramaticais: os determinantes, os pronomes, o verbo e a súa conxugación.
- A clasificación das palabras e a súa estructura (lexemas e morfemas). Palabras primitivas e deviradas. Procedementos de formación de palabras: derivación e composición.
- As familias léxicas.
- A ortografía do b/v, h, r/rr, x/s, c/z, c/qu/k.
III. LITERATURA
- O xénero lírico e as súas características.
- As figuras literarias máis sinxelas.
Terceira avaliación
I. LER, FALAR E ESCRIBIR.
- O texto periodístico: estructura do periódico. A noticia.
II. ESTUDO DA LINGUA
- As categorías gramaticais: adverbio, preposición e conxunción. Repaso das restantes categorías.
- A cláusula simple: estructura e modalidades. Suxeito, predicado nominal e verbal.
- As relacións significativas: monosemia, polisemia, sinonimia e antonimia.
- A ortografía do ll/y, g, j.
III. LITERATURA
- O xénero teatral e as súas características.
1.2. CRITERIOS PARA A AVALIACIÓN
- Comprender a idea xeral e a intención comunicativa en textos orais e escritos sinxelos dos ámbitos social e académico, sendo capaz de indicar o tema e as partes e resumindo os mesmos.
- Seguir instrucións pouco complexas para realizar tarefas de aprendizaxe.
- Recoñecer os distintos tipos de estruturas textuais (narrativas, descritivas, dialogadas, expositivas e periodísticas) e os seus elementos, sendo capaz de elaborar e analizar textos que os presenten, así como de aplicar de xeito práctico os conceptos estudados.
- Narrar, expoñer e resumir, en soporte papel ou dixital, cunha organización clara e un rexistro adecuado, aplicando a planificación e revisión de textos, e respectando as normas gramaticais e ortográficas.
- Expoñer oralmente un tema, previamente preparado, de modo ordenado, coherente e adecuado ó auditorio, integrando linguaxe verbal e non verbal.
- Expoñer unha opinión persoal sobre a lectura dunha obra literaria axeitada á idade do alumnado; recoñecer os trazos globais do xénero e diferenciar de forma sinxela o contido literal e o sentido da obra, establecendo relacións coa súa experiencia.
- Identificar en distintos tipos de textos orais e escritos toda aquela representación ou expresión que denote algunha forma de discriminación social, racial, sexual, etc.
- Aplicar os coñecementos literarios na comprensión e valoración de fragmentos, atendendo ó xénero, ós temas e motivos da tradición, así como ós recursos rítmicos e semánticos básicos.
- Compoñer textos, en soporte papel ou dixital, tomando como modelo un texto literario lido e comentado na aula ou realizar algunha transformación sinxela neses textos.
- Aplicar os coñecementos sobre a lingua e as normas de uso lingüístico para solucionar problemas de comprensión de textos orais e escritos e para a composición e revisión dirixida dos textos propios deste curso.
- Identificar e analizar as diversas categorías gramaticais e as funcións que estas desempeñan nas cláusulas simples.
- Coñecer unha terminoloxía lingüística baseada en actividades de reflexión sobre o uso.
- Usar o dicionario para ampliar o vocabulario propio.
Para levar a cabo a avaliación do alumnado, teranse en conta os criterios de avaliación establecidos para cada nivel e estableceranse uns contidos mínimos esixibles en cada curso. Estes serán o referente para a promoción ou titulación, de ser o caso, dun curso para o outro.
1.3. CONTIDOS MÍNIMOS PARA 1º ESO
-
LER, FALAR E ESCRIBIR:
- Consecución dunha expresión oral e escrita sinxela pero clara e ordenada, evitando as palabras baleiras, as repeticións innecesarias, utilizando os signos de puntuación e adecuándose á situación de comunicación.
- Elaboración de resumos que se propoñan ao longo do curso.
- Diferenciación das ideas principais dun texto oral ou escrito, emitindo unha opinión coherente e crítica acerca del.
- Recoñecemento e produción de diferentes tipos de textos do seu nivel escolar (noticias, cartas, textos narrativos, descritivos, dialogados e expositivos).
-
ESTUDO DA LINGUA:
- Dominio das normas de acentuación.
- Uso correcto das maiúsculas, as grafías e os signos de puntuación.
- Coñecemento da realidade plurilingüe de España e as variedades lingüísticas do castelán.
- Recoñecemento, no seu aspecto máis básico, da estructura da cláusula simple e das súas modalidades.
- Identificación das categorías gramaticais e análise dos seus trazos formais; coñecemento da conxugación (mínimo tempos simples de indicativo).
- Coñecemento e uso con propiedade dun vocabulario adecuado ó seu nivel escolar, ampliándoo por medio da utilización correcta do dicionario.
-
LITERATURA:
- Identificación e recoñecemento dos xéneros literarios nas súas manifestacións máis sinxelas.
- Coñecemento de maneira simple pero clara dos principais elementos e recursos da lingua literaria.
- Lectura, estudo e valoración crítica, de forma sinxela pero rigurosa, dunha obra completa ou dunha selección de textos de cada unha das formas literarias programadas.
2. OBXECTIVOS DA MATERIA PARA 2º ESO
- Ler e comprender textos de distinto tipo (periodísticos, explicativos, narrativos, instructivos…), sendo capaces de resumilos, recoñecer as súas características máis destacadas e reproducilas na elaboración de textos persoais da mesma tipoloxía.
- Comprender e elaborar textos de carácter académico tendo en conta as súas características e finalidades.
- Participar en debates con respecto ás convencións e ás normas que rexen este tipo de actos comunicativos.
- Expresar opinións razoadas a propósito de comunicacións orais e escritas propias da vida escolar e social (debates, coloquios, etc.), empregando para iso os mecanimos propios da linguaxe verbal e non verbal.
- Ler expresivamente e interpretar textos literarios de distintos xéneros e culturas, recoñecendo as súas características formais e substanciais, sendo capaces de analizalas e reproducilas, adoptando posturas críticas con respecto ó seu contido e valorando o achegamento á lectura como unha fonte de pracer e enriquecemento persoal.
- Coñecer a existencia de diversas fontes de información (biblioteca, medios de comunicación…) e as súas características máis destacadas, sendo capaces de buscar nelas datos sinxelos, interpretalos e reproducilos oralmente ou por escrito, así como de empezar a empregalas de xeito autónomo e responsable.
- Utlizar a lingua para a regulación da propia conducta e para a expresión de sentimentos, opinións e ideas de xeito coherente e adecuado á situación e ó contexto comunicativo, respectando as normas que rexen tales intercambios.
- Recoñecer os elementos que interveñen na comunicación, así como as súas funcións, sendo conscientes da súa importancia e das súas diferencias de emprego na lingua oral e escrita.
- Coñecer e valorar a realidade plurilingüe do mundo, incidindo nos seus espacios máis próximos: Galicia, Península Ibérica e Europa, superando estereotipos sociolingüísticos e reflexionando sobre os problemas que xorden entre as linguas en contacto.
- Identificar e clasificar as categorías gramaticais, observando o seu emprego adecuado na construcción de cláusulas coherentes e cohesionadas.
- Recoñecer e analizar a estructura da cláusula simple, así como as súas modalidades, tipos de predicado e os seus complementos.
- Recoñecer os procedementos de creación e ampliación do vocabulario (neoloxismos, tecnicismos, préstamos), así como os que provocan cambios semánticos (tabú, eufemismo, metáfora).
- Identificar as relacións significativas que entre as palabras se poden establecer (hiperonimia, polisemia, homonimia, antonimia e sinonimia) e crear campos semánticos e familias léxicas.
- Empregar habitualmente o dicionario para ampliar o vocabulario, aproveitando a variedade de información que ofrece no seu uso académico e persoal.
- Aplicar correctamente as normas de ortografía que se estudan, valorando o seu emprego adecuado como fundamental para a construcción correcta de mensaxes.
- Participar e cooperar en actividades individuais e de grupo respectando as pautas sinaladas.
2.1. CONTIDOS
Primeira avaliación
I. LER, FALAR E ESCRIBIR.
- A linguaxe oral e escrita. As variedades estilísticas e sociais da lingua.
- Tipos de textos. As modalidades textuais. A noticia.
- Técnicas de traballo: o subliñado e o resumo. O dicionario e os seus tipos.
II. ESTUDO DA LINGUA
- A ortografía: regras de acentuación. Acentuación de ditongos, tritongos e hiatos. O til diacrítico.
- As categorías gramaticais: substantivos, adxectivos, determinantes e pronomes. Repaso da conxugación verbal.
- As relacións significativas: sinonimia, antonimia, polisemia, hiperonimia. O campo semántico.
III. LITERATURA
- A comunicación literaria: características. Os xéneros literarios.
- A lírica: medida e rima; a estrofa e o poema. Os principais recursos literarios.
Segunda avaliación
I. LER, FALAR E ESCRIBIR.
- Tipos de textos. O texto narrativo e o dialogal; a descripción e os seus recursos.
- Técnicas de traballo: a busca de información nas fontes de documentación.
- Técnicas de traballo: puntuación do diálogo.
II. ESTUDO DA LINGUA
- A maiúscula e a ortografía das letras.
- Os signos de puntuación: punto, dous puntos, os puntos suspensivos, coma, signos de interrogación e admiración, comiñas, raia e paréntese.
- As categorías gramaticais: verbo, flexión e conxugación; regularidade e irregularidade; a voz. A concordancia clausal. O adverbio e as locucións adverbiais. A interxección. Repaso de preposicións, locucións prepositivas e conxuncións.
- Léxico: ampliación (neoloxismos, tecnicismos, préstamos). Denotación e connotación.
III. LITERATURA
- Teatro: subxéneros e características.
- A narrativa: subxéneros. As características estructurais e técnicas narrativas. O diálogo narrativo.
Terceira avaliación
I. LER, FALAR E ESCRIBIR.
- Tipos de textos: exposición e argumentación (repaso).
- A definición.
- Técnicas de traballo: a presentación de traballos.
II. ESTUDO DA LINGUA
- A ortografía das letras.
- As categorías gramaticais: repaso.
- A frase e os seus tipos. A cláusula simple e as súas funcións: suxeito, predicado, atributo, CD, CI, CC e CAg.
- A cláusula simple: clasificación segundo a modalidade, estructura e natureza do predicado.
- Léxico: o cambio semántico (tabú, eufemismo, metáfora).
III. LITERATURA
- A narrativa: subxéneros. As características estructurais e técnicas narrativas.
2.2. CRITERIOS PARA A AVALIACIÓN
- Comprender a idea xeral e a intención comunicativa en textos orais e escritos sinxelos dos ámbitos social e académico, sendo capaz de indicar o tema e as partes e resumindo os mesmos.
- Seguir instrucións para realizar tarefas autónomas de aprendizaxe.
- Recoñecer os distintos tipos de estruturas textuais (expositivas, narrativas, descriptivas, dialogais e periodísticas) e os seus elementos, sendo capaz de elaborar e analizar textos que os presenten, así como de aplicar de xeito práctico os conceptos estudados.
- Narrar, expoñer, resumir, explicar e comentar, en soporte papel e dixital, usando o rexistro adecuado, organizando as ideas con claridade e cohesión, respectando as normas gramaticais e ortográficas, e valorando a importancia de planificar e revisar o texto.
- Expoñer oralmente un tema, previamente preparado, de modo ordenado, coherente e adecuado ó auditorio, integrando linguaxe verbal e non verbal e botando man dos medios audiovisuais e das tecnoloxías da información e da comunicación.
- Expoñer unha opinión persoal sobre a lectura dunha obra completa axeitada á idade do alumnado, recoñecendo a estrutura e os elementos propios do xénero, interpretando a intención da mesma e relacionando o seu contido coa propia experiencia.
- Identificar en textos orais e escritos a presenza dun uso sexista da linguaxe ou de valoracións discriminadoras sobre culturas ou colectivos distintos.
- Aplicar os coñecementos literarios na comprensión e valoración de fragmentos, atendendo ó xénero, ós temas e motivos da tradición, á caracterización dos subxéneros literarios, á versificación e á funcionalidade dos recursos retóricos máis relevantes.
- Compoñer textos, en soporte papel ou dixital, tomando como modelo un texto literario lido e comentado na aula ou realizar algunha transformación sinxela neses textos.
- Aplicar os coñecementos sobre a lingua (fonéticos, morfolóxicos, sintácticos e léxicos) e as normas de uso lingüístico para solucionar problemas de comprensión de textos orais e escritos e para a composición e revisión dirixida dos textos propios deste curso.
- Identificar e analizar as diversas categorías gramaticais e as funcións que estas desempeñan nas cláusulas simples.
- Coñecer unha terminoloxía lingüística básica nas actividades de reflexión sobre o uso.
- Usar o dicionario para ampliar o vocabulario propio.
2.3. CONTIDOS MÍNIMOS PARA 2º ESO
-
LER, FALAR E ESCRIBIR:
- Recoñecemento das ideas principais de distintos tipos de textos, sabendo expresalas oralmente e por escrito de forma coherente, correcta e adecuada á situación, e xulgándoos criticamente.
- Consecución dunha expresión oral e escrita sinxela pero clara e ordenada, evitando as palabras baleiras, as repeticións innecesarias, utilizando os signos de puntuación e adecuándose á situación de comunicación.
- Recoñecemento, comprensión, produción e análise de diferentes tipos de textos do seu nivel escolar (narrativos, descritivos, dialogais, expositivos e periodísticos).
- Elaboración de resumos e traballos que se propoñan ó longo do curso.
-
ESTUDO DA LINGUA:
- Dominio das normas de acentuación.
- Uso correcto das maiúsculas, as grafías e os signos de puntuación.
- Diferenciación do rexistro culto e coloquial e aplicación adecuada de cada un deles a un texto de producción propia.
- Diferenciación e análise das categorías gramaticais; coñecemento da conxugación española (mínimo tempos simples de indicativo e subxuntivo).
- Análise da cláusula simple: recoñecemento da súa estructura, complementos e clasificación da mesma segundo a modalidade, natureza do predicado e estructura.
- Coñecemento dos principais procedementos de ampliación do vocabulario así como dos que se derivan do cambio semántico.
- Construción de familias léxicas, campos semánticos e establecemento de relacións significativas entre as palabras (sinonimia, antonimia, polisemia, hiperonimia).
- Coñecemento e uso con propiedade dun vocabulario adecuado ó seu nivel escolar, ampliándoo por medio da utilización correcta do diccionario.
-
LITERATURA:
- Identificación e recoñecemento dos xéneros literarios, así como das súas características formais e estructurais básicas.
- Iniciación á métrica e ós recursos literarios.
- Lectura, estudo e valoración crítica, de forma sinxela pero rigorosa, dunha obra completa ou dunha selección de textos de cada unha das formas literarias programadas.
3. OBXECTIVOS DA MATERIA PARA 3º ESO
- Ser conscientes da importancia da linguaxe como capacidade universal do ser humano e da lingua como fonte de comunicación privilexiada.
- Coñecer os distintos planos organizativos da lingua.
- Recoñecer e describir as diversas categorías gramaticais, as súas funcións nas cláusulas e analizar os diversos tipos de frases e cláusulas (simples) para levar a cabo un adecuado emprego da lingua.
- Establecer relacións significativas entre as palabras, reflexionando sobre os procesos que permiten o cambio semántico e a ampliación e formación de novas palabras.
- Empregar habitualmente o dicionario para a comprensión e elaboración de textos, así como para a ampliación do vocabulario.
- Utilizar a linguaxe oral e escrita, expresándose dun xeito coherente e correcto, coa finalidade de comprender e organizar feitos e saberes de calquera tipo.
- Producir textos orais de diversa índole con orde, claridade e corrección lingüística, respectando as convencións que regulan o intercambio comunicativo (pedir a palabra, escoitar e non interromper ós outros cando a teñan¼).
- Comprender textos de tipoloxía diversa recoñecendo o tema, a intención, a estructura e as ideas básicas.
- Crear textos de tipoloxía diversa con planificación previa, de acordo coa estructura, as normas ortográficas, gramaticais e de puntuación axeitadas, demostrando interese por coidar os aspectos formais na presentación dos traballos: distribución do texto (mantendo os espacios e as marxes necesarios) e procurar un estilo de letra que, respectando a personalidade individual de cada alumno/-a, sexa claramente lexible e cunha presentación agradable.
- Tomar conciencia do poder dos medios de comunicación como formadores de opinión pública, recoñecendo os seus xéneros, as características das súas mensaxes e adquirindo hábitos de reflexión que defendan ó alumno das manipulacións dos mesmos.
- Apreciar e analizar a realidade plurilingüe de España, sendo conscientes da súa orixe e historia e adoptando unha actitude respectuosa con tódalas súas manifestacións.
- Comprender que en todas as linguas hai variedades internas que teñen que ver coa súa historia, a situación xeográfica, a clase social dos falantes, o momento en que se emprega...
- Valorar as dúas linguas existentes en Galicia, recoñecendo as interferencias lingüísticas derivadas do contacto entre ambas.
- Ler de forma expresiva textos varios con velocidade, entoación e dición aceptables, sendo capaz de comprendelos e valorando a lectura como medio para desenvolver a personalidade, a competencia lingüística e o coñecemento do patrimonio cultural dos pobos.
- Adquirir coñecementos básicos sobre a linguaxe literaria (recursos, xéneros e subxéneros) a partir da lectura e a análise dos mesmos.
- Coñecer as características básicas da literatura española (períodos, movementos e autores) desde a Idade Media ata o século XVIII.
- Beneficiarse e desfrutar das lecturas propostas.
- Aprender e empregar técnicas sinxelas de manexo da información: busca, elaboración e presentación, con axuda de todo tipo de materiais impresos tradicionais e a aplicación das Novas Tecnoloxías, mostrando sempre un espírito crítico e constructivo ante a información recibida.
3.1. CONTIDOS
Primeira avaliación (temas 1-4; 9-11)
I. LER, FALAR E ESCRIBIR.
- O texto e as súas propiedades: coherencia e cohesión.
- Estruturas textuais: narración, descrición, diálogo e exposición (estudo, produción e análise).
- Tipos de textos. A prensa: os xéneros e subxéneros periodísticos (noticia).
- Técnicas de traballo: o resumo. As fontes de información. Uso do dicionario.
II. ESTUDO DA LINGUA
- As linguas de España: orixe e evolución do castelán. Os rexistros lingüísticos. As linguas da península.
- As normas de acentuación. Acentuación en monosílabos, palabras compostas, ditongos, tritongos e hiatos. O til diacrítico.
- As maiúsculas. Os signos de puntuación: punto, coma, punto e coma, dous puntos, os puntos suspensivos, interrogación e admiración, comiñas, paréntese, raia, guión e a división ortográfica de palabras.
- Procedementos de formación de palabras: composición, derivación e parasíntese.
- O cambio semántico. As familias léxicas e o campo semántico.
III. LITERATURA
- A literatura e os xéneros literarios. A comunicación literaria: recursos.
- A literatura da Idade Media: características e tendencias.
- A épica medieval: O Cantar de Mio Cid. O Romanceiro.
- A narrativa didáctica: Mester de clerecía (Berceo e Arcipreste de Hita). Nacemento da prosa castelá (Alfonso X e don Juan Manuel).
- A lírica medieval: lírica popular e culta. A poesía cancioneril. Manrique.
Segunda avaliación (temas 3-8)
I. LER, FALAR E ESCRIBIR.
- A prensa: os xéneros e subxéneros periodísticos (artigo e entrevista).
- Técnicas de traballo: os apuntamentos. A biblioteca.
II. ESTUDO DA LINGUA
- A ortografía da b, v, g, j, h, y/ll, c/qu/k.
- A frase e os seus tipos: frase substantiva, nominal, adxectiva, adverbial e preposicional. Repaso destas categorías.
- As categorías gramaticais: o verbo e as súas desinencias, a voz; a conxugación española. As perífrasis verbais.
- A cláusula e a súa estructura: clasificación segundo a súa modalidade, estructura e natureza do predicado.
- A cláusula simple: suxeito, predicado e os seus tipos. Os complementos: atributo, predicativo, CD, CI, CRéx., CAxente e CC.
III. LITERATURA
- O teatro medieval: A Celestina.
- O Renacemento. A lírica, os seus temas, formas métricas e xéneros. Garcilaso, Frei Luís e San Juan.
- A prosa renacentista: Lazarillo de Tormes e Don Quijote de la Mancha.
Terceira avaliación (temas 9-12)
I. LER, FALAR E ESCRIBIR.
- Técnicas de traballo: o esquema.
II. ESTUDO DA LINGUA
- A ortografía da s/x, r/rr, c, z, -d, cc.
- Repaso das categorías e as cláusulas simples.
III. LITERATURA
- O Barroco. A lírica, as súas características e tendencias. Góngora e Quevedo.
- A comedia nova e as súas características. Lope, Tirso e Calderón.
- A literatura do século XVIII: ensaio, teatro e poesía (Feijoo, Cadalso e Moratín).
3.2. CRITERIOS PARA A AVALIACIÓN
- Recoñecer o texto e as súas propiedades, así coma os distintos tipos de estruturas textuais (narrativas, descritivas, dialogadas, expositivas e periodísticas) e os seus elementos, sendo capaz de elaborar e analizar textos que os presenten.
- Identificar as ideas principais e secundarias, así coma a intención comunicativa explícita e implícita, o tema e a organización presentes en distintos textos proporcionados, podendo facer resumos orais ou escritos e emitir xuízos acerca deles.
- Seguir instruccións de certa complexidade nos ámbitos públicos e nos procesos de aprendizaxe.
- Expoñer oralmente un tema, previamente preparado, de modo ordenado, coherente e adecuado ó auditorio, integrando linguaxe verbal e non verbal.
- Coñecer e analizar a orixe e evolución da nosa lingua e identificar as súas variedades sociais e estilísticas, sendo capaz de localizar en mapas as linguas de España.
- Estudar os distintos planos da linguaxe; identificar e analizar as diversas categorías gramaticais e as funcións que estas desempeñan nas cláusulas simples.
- Identificar e analizar os distintos procedementos de formación de palabras así como crear campos semánticos e familias léxicas.
- Identificar as características elementais da literatura española dende a Idade Media ata o século XVIII.
- Ler, analizar, comentar e producir textos de carácter literario, identificando as características formais e substanciais dos distintos xéneros, relacionando as obras co autor e o movemento respectivo e emitindo un xuízo crítico acerca das mesmas.
- Usar o dicionario para ampliar o vocabulario propio.
- Utilizar diferentes recursos e fontes de información nos traballos en equipo e individuais planificados durante o curso.
- Explicar a terminoloxía empregada en cada caso.
- Rexeitar os usos discriminatorios do idioma e sustituílos por outras expresións máis adecuadas.
3.3. CONTIDOS MÍNIMOS PARA 3º ESO
-
LER, FALAR E ESCRIBIR:
- Consecución dunha expresión oral e escrita sinxela pero clara e ordenada, evitando as palabras baleiras, as repeticións innecesarias, utilizando os signos de puntuación e adecuándose á situación de comunicación.
- Elaboración de esquemas e resumos que se propoñan ó longo do curso.
- Diferenciación das ideas principais e secundarias dun texto, sabendo expresalas oralmente e por escrito de forma coherente, correcta e adecuada á situación, e facendo un xuízo crítico sobre as mesmas.
- Recoñecemento, producción e análise, de acordo coas súas características, de diferentes tipos de textos (periodísticos, narrativos, descritivos, expositivos e dialogados), distinguindo os seus subtipos.
-
ESTUDO DA LINGUA:
- Dominio das normas de acentuación.
- Uso correcto das maiúsculas, as grafías e os signos de puntuación.
- Coñecemento da evolución do castelán ó longo da historia e recoñecemento dos diferentes fenómenos de contacto existentes entre as linguas.
- Coñecemento e análise das variedades sociais da lingua.
- Coñecemento da estrutura das palabras e dos principais procedementos de formación das mesmas que existen en español.
- Construcción de familias léxicas, campos semánticos e establecemento de relacións significativas entre as palabras (sinonimia, antonimia, homonimia e polisemia).
- Diferenciación e análise das categorías gramaticais; coñecemento da conxugación española.
- Recoñecemento e análise das distintas clases de frases e da súa estrutura interna.
- Recoñecemento e análise das distintas clases de cláusulas e dos seus constituíntes.
- Coñecemento e uso con propiedade dun vocabulario adecuado ó seu nivel escolar, ampliándoo por medio da utilización correcta do dicionario.
-
LITERATURA:
- Distinción das características fundamentais da literatura ata o século XVIII.
- Identificación dos autores e obras máis relevantes dese periodo, situándoos cronolóxicamente, sendo capaces de comentar as súas características esenciais e relacionándoos co seu contexto socio-histórico e literario.
- Recoñecemento e análise dos principais recursos empregados pola lingua literaria para crear unha mensaxe estética e captar a atención do lector.
- Lectura e elaboración de fichas de lectura e traballos correspondentes a cada un dos libros propostos como lectura obrigatoria.
4. OBXECTIVOS DA MATERIA PARA 4º ESO
- Recoñecer e analizar as diferentes situacións comunicativas, tanto escritas como orais, ás que deban enfrontarse coa capacidade suficiente como para adaptarse ás mesmas tendo en conta a súa tipoloxía, finalidade, os rexistros correspondentes a elas e os principios que rexen calquera tipo de comunicación.
- Expresarse oralmente e por escrito con coherencia, corrección, creatividade e adecuación ás súas necesidades educativas.
- Comprender discursos orais e escritos de complexidade adecuada ó seu nivel, determinando a súa organización temática (as ideas principias e secundarias), recoñecendo as súas características máis específicas, analizando e valorando o seu uso en relación co contexto comunicativo.
- Recoñecer, analizar e producir textos de carácter expositivo, argumentativo e periodístico, así como os de carácter académico, aplicando as súas diferentes estructuras, as normas ortográficas, gramaticais e de puntuación axeitadas e demostrando interese por coidar os aspectos formais na presentación dos traballos.
- Analizar e xulgar críticamente a información procedente dos distintos medios de comunicación, sendo capaz non só de valorala, senon tamén de crear mensaxes (que integren a linguaxe verbal e non verbal) nas que non teña cabida ningún tipo de discriminación.
- Coñecer as variedades sociais e dialectais do castelán, así como as relacións existentes entre as distintas linguas do Estado, valorando de forma crítica a realidade plurilingüe de España, coñecendo a súa orixe e superando prexuizos.
- Recoñecer, analizar e aplicar correctamente as unidades que conforman os diferentes planos lingüísticos (fonolóxico, morfosintáctico, léxico-semántico e textual), logrando un emprego reflexivo delas, adaptandoas ás necesidades comunicativas e avanzando no dominio da terminoloxía aplicable ó seu estudo e nas relacións existentes entre os distintos planos.
- Recoñecer e describir as diversas categorías gramaticais, as súas funcións nas cláusulas (simples e complexas)e analizar os diversos tipos de frases e oracións para levar a cabo un adecuado emprego da lingua.
- Establecer relacións significativas entre as palabras, reflexionando sobre os procesos que permiten o cambio semántico e a ampliación e formación de novas palabras.
- Producir e ler de forma expresiva textos de carácter literario pertencentes ós distintos xéneros, sendo capaz de comprendelos e valorando a lectura como medio para desenvolver a personalidade, a competencia lingüística e o coñecemento do patrimonio cultural dos pobos.
- Adquirir e ampliar coñecementos sobre a linguaxe literaria (formas de expresión, recursos, xéneros e subxéneros) a partir da lectura e a análise dos mesmos.
- Coñecer as características básicas da literatura española (períodos, movementos e autores) desde o século XIX ata a actualidade, recoñecendo os seus principais representantes, establecendo relacións entre os distintos periodos e autores, e tamén co contexto histórico-cultural.
- Empregar habitualmente o dicionario para a comprensión e elaboración de textos, así como para a ampliación do vocabulario.
- Aprender e empregar técnicas sinxelas de manexo da información: busca, elaboración e presentación, con axuda de todo tipo de materiais impresos tradicionais e a aplicación das Novas Tecnoloxías, mostrando sempre un espírito crítico e constructivo ante a información recibida.
- Valorar e respectar as opinións alleas.
4.1. CONTIDOS
Primeira avaliación (temas 1-3; 8-9)
I. LER, FALAR E ESCRIBIR.
- O texto e as súas características.
- Tipos de textos. O texto expositivo (correspondencia institucional, folleto informativo, instancia, contrato e disposicións legais).
II. ESTUDO DA LINGUA
- As maiúsculas. As normas de acentuación. Acentuación en monosílabos, palabras compostas, ditongos, tritongos e hiatos. A til diacrítica.Grafías: b/v.
- Léxico: a súa orixe (cultismos e voces patrimoniais). Os procedementos de formación de palabras. Os préstamos.
- As categorías gramaticais: determinantes, substantivos, adxectivos, pronomes, verbos, adverbios, preposicións e conxuncións.
- A cláusula e o seu análise. As frases. A cláusula simple.
- A estructura coordinada.
III. LITERATURA
- A literatura do Romanticismo: contexto histórico-cultural e características. A lírica (Espronceda, Bécquer e Rosalía), o teatro (Zorrilla e o Duque de Rivas), periodismo e costumbrismo (Larra).
- Realismo e Naturalismo: contexto histórico-social e cultural. A novela realista e naturalista (Valera, Galdós, Clarín e Bazán).
Segunda avaliación (temas 4-5; 7; 10-11)
I. LER, FALAR E ESCRIBIR.
- O texto expositivo (currículo) argumentativo (reclamación e recurso) e periodístico (editorial e cartas ó director).
II. ESTUDO DA LINGUA
- A ortografía das letras: g/j, h, y/ll, x/s.
- Léxico: neoloxismos, sinonimia/antonimia, hiponimia/hiperonimia. Abreviaturas, siglas e acrónimos
- A orixe e a actualidade do español. A situación plurilingüe de España. Fenómenos de contacto entre linguas.
- A cláusula complexa: completiva, de relativo e adverbial. O xerundio e o participio.
III. LITERATURA
- A crise de fin de século: situación histórico-cultural. Modernismo: a lírica (Juan Ramón Jiménez). Generación do 98: lírica (Machado), novela (Unamuno e Baroja).
- O século XX: contexto histórico-social e cultural. As vangardas e ismos españois. Generación do 27: estilo e temas (Alberti, Salinas, Aleixandre, Lorca). O teatro de principios do XX: tradicional e innovador (Lorca e Valle-Inclán).
Terceira avaliación (temas 6; 12-14)
I. LER, FALAR E ESCRIBIR.
- Os textos periodísticos (artículo de opinión e columna personal).
II. ESTUDO DA LINGUA
- A ortografía das letras: c/q/k, c/z, r/rr. Os signos de puntuación: punto, coma, punto e coma, dous puntos, os puntos suspensivos, interrogación e admiración, comiñas, raia e guión.
- Léxico: polisemia, homonimia, paronimia. A precisión léxica.
- A oración bipolar.
- Os medios de comunicación de masas: finalidade, características da súa información. Busca de información.
III. LITERATURA
- A literatura de posguerra: situación histórico-cultural. A lírica, narrativa e teatro ata os anos 70. A literatura do exilio.
- A literatura contemporánea: lírica, narrativa, teatro e periodismo ata a actualidade.
- A literatura hispanoamericana: lírica, narrativa e conto.
4.2. CRITERIOS PARA A AVALIACIÓN
- Comprender a intención comunicativa, as ideas principais e secundarias de textos orais e escritos procedentes dos medios de comunicación ou do ámbito público e escolar, podendo facer resumos orais ou escritos e emitir xuízos sobre o seu contido e os procedementos comunicativos neles empregados.
- Recoñecer os distintos tipos de estruturas textuais (argumentativas, expositivas e periodísticas) e os seus elementos, sendo capaz de elaborar e analizar textos que os presenten.
- Expoñer, explicar, argumentar, resumir e comentar, en soporte papel ou dixital, usando o rexistro adecuado, con claridade e coherencia, respectando as normas gramaticais e ortográficas e valorando a importancia de planificar e revisar o texto.
- Realizar presentacións orais claras e estruturadas sobre temas académicos, sociais, políticos, culturais coa axuda dos medios de comunicación e das TIC.
- Aplicar os coñecementos sobre a lingua e as normas de uso para resolver problemas de comprensión de textos orais e escritos e para a composición e revisión autónoma dos textos propios.
- Identificar e localizar as linguas constitucionais e as variedades dialectais de España, así como recoñecer as variedades sociais do castelán.
- Recoñecer e analizar as diferentes unidades lingüísticas (categorías gramaticais, estructura interna, relación sintáctica e semántica entre elas), valorando a importancia que ten o dominio dos diferentes planos para a adecuada construcción e interpretación de mensaxes
- Identificar, analizar e clasificar as cláusulas simples e complexas, as estructuras coordinadas e as oracións bipolares.
- Identificar as características elementais da literatura española desde o século XIX ata a actualidade.
- Ler, analizar, comentar e producir textos de carácter literario, identificando as características formais e substanciais dos distintos xéneros, relacionando as obras co autor e o movemento respectivo e emitindo un xuízo crítico acerca das mesmas.
- Usar o dicionario para ampliar o vocabulario propio.
- Utilizar diferentes recursos e fontes de información nos traballos en equipo e individuais planificados durante o curso.
- Coñecer e aplicar correctamente a terminoloxía empregada en cada caso.
- Rexeitar os usos discriminatorios do idioma e sustituílos por outras expresións máis adecuadas.
4.3. CONTIDOS MÍNIMOS PARA 4º ESO
-
LER, FALAR E ESCRIBIR:
- Expresión oral e escrita clara e ordenada, evitando as palabras baleiras, as repeticións innecesarias, utilizando os signos de puntuación e adecuándose á situación de comunicación.
- Diferenciación das ideas principais e secundarias dun texto, sabendo expresalas oralmente e por escrito de forma coherente, correcta e adecuada á situación, e xulgándoos criticamente.
- Obtención e tratamento da información procedente de distintas fontes e achegada en distintos soportes, empregando técnicas de selección, síntese e interpretación que permitan acceder á información implícita e explícita, así como avanzar na propia formación.
- Análise e comentario das características de mensaxes que utilizan os medios de comunicación para a súa difusión.
- Recoñecemento, producción e análise da estrutura e dos constituíntes de textos de carácter argumentativo, expositivo e periodístico.
- Aplicación dos principios de cooperación e cortesía nas súas intervencións.
- Uso dos principais mecanismos de coherencia e cohesión e recoñecemento destes como propiedades básicas para a construcción de distintos tipos de textos.
-
ESTUDO DA LINGUA:
- Dominio das normas de acentuación.
- Uso correcto das maiúsculas, as grafías e os signos de puntuación.
- Recoñecemento das diferenzas entre abreviaturas, siglas e acrónimos.
- Coñecemento da estensión do español no mundo e diferenciación dos principais trazos de cada unha das súas variedades sociais e estilísticas.
- Localización en mapas das linguas cooficiales do castelán na península.
- Distinción dos fenómenos de contacto entre linguas.
- Coñecemento da orixe do castelán, recoñecendo as diferenzas entre cultismos, voces patrimoniais e neoloxismos.
- Abandono do emprego de palabras comodín e progreso no enriquecemento do vocabulario a través do uso do diccionario.
- Construcción de campos semánticos, identificación dos procedementos de formación de palabras e establecemento de relacións significativas entre elas.
- Clasificación e análise das palabras segundo a súa estructura interna e categoría gramatical.
- Recoñecemento e análise das distintas clases de frases e a súa estrutura interna.
- Recoñecemento e análise das distintas clases de cláusulas (simples e complexas), oracións bipolares e estructuras coordinadas, así como dos seus constituíntes.
- LITERATURA:
- ØDistinción das características fundamentais da literatura dos séculos XIX e XX.
- Identificación dos autores e obras máis relevantes dese periodo, situándoos cronolóxicamente, sendo capaces de comentar as súas características esenciais e relacionándoos co seu contexto socio-histórico e literario.
- Recoñecemento dos principais recursos empregados pola lingua literaria para crear unha mensaxe estética e captar a atención do lector.
- Creación de textos de carácter literato que respecten as características dos distintos xéneros.
- Lectura e elaboración das fichas e traballos correspondentes a cada un dos libros propostos como lectura obligatoria.
5.
OBXECTIVOS 1º DE BACHARELATO
- Coñecer distintos procedementos comunicativos e os elementos e funcións que neles se empregan, valorando a linguaxe como mecanismo necesario para o desenvolvemento e madurecemento do individuo e como instrumento esencial de socialización.
- Coñecer as características da linguaxe oral e escrita e empregala de modo correcto, respectando as súas normas e adaptándose nos seus usos á situación comunicativa que se presenta.
- Identificar o tema e comentar as diferentes estructuras dos textos (descritivas, narrativas, dialogadas, expositivas, argumentativas e instrutivas), recoñecendo e analizando as súas características internas, marcas e técnicas de construción, de tal modo que sexan capaces de elaborar textos que respecten esas estructuras formais.
- Entender a lingua como un sistema que se organiza en distintos planos, recoñecendo as unidades pertencentes a cada un deles.
- Recoñecer e analizar nos seus compoñentes as unidades pertencentes á morfoloxía, distinguindo as clases de palabras, as súas características formais e substanciais, os seus subtipos e usos discursivos.
- Recoñecer e analizar nos seus compoñentes as unidades pertencentes á sintaxe, distinguindo os tipos de frases, cláusulas, estruturas coordinadas e oracións, a súa estructura interna e as funcións que desempeñan os seus constituíntes.
- Coñecer os compoñentes básicos do léxico da lingua castelá (de substrato, latinos e de superestrato), os procedementos de formación de palabras e ampliación de vocabulario da lingua, as relacións significativas entre as palabras, a súa organización en campos semánticos e familias léxicas, e os fenómenos de cambio semántico, vendo en todo isto o froito da evolución e vida da lingua.
- Comprender a literatura como un fenómeno de comunicación cunhas características específicas.
- Diferenciar os xéneros e subxéneros literarios, as súas características e evolución ó longo da historia.
- Coñecer os límites temporais, características xerais, obras e autores máis relevantes da literatura española desde a Idade Media ata o século XVII.
- Ler e comentar textos e obras representativos deste periodo (ou relacionadas con el), valorando a importancia do coñecemento da literatura e das súas correntes para a propia formación.
- Valorar e coñecer, sendo conscientes da súa orixe, historia e características fundamentais, a realidade plurilingüe de España; comprender que esa variedade lingüística é outra manifestación da nosa pluralidade.
- Empregar diferentes técnicas de traballo, así como de tratamento e busca da información a través de diferentes tipos de soportes, incluidas as novas tecnoloxías, para a organización da propia actividade.
5.1. CONTIDOS
Primeira avaliación (temas 1-4,9; 11-13)
I. A variedade dos discursos e o tratamento da información
- O texto: características e propiedades (mecanismos de coherencia e cohesión).
- As formas discursivas: textos narrativos e descritivos. Características e marcas.
- O subliñado e o resumo.
II. Coñecemento da lingua
- A comunicación: elementos. O signo lingúístico. As funcións e niveis de uso da linguaxe. Lingua e fala. As variedades da lingua. As linguas de España. Bilingüismo e diglosia.
- Os planos da lingua: fónico.
- As normas de acentuación. Os signos de puntuación. As maiúsculas.
III. O discurso literario
- A comunicación literaria: xéneros, subxéneros, características e evolución.
- A Idade Media: contexto histórico, social e cultural. Características xerais.
- A lírica primitiva culta e popular. A poesía cancioneril e os poetas do século XV: Marqués de Santillana, Mena e Manrique.
- A poesía épica: Poema de Mio Cid. O mester de clerecía nos séculos XIII e XIV: Gonzalo de Berceo e o Arcipreste de Hita. O Romanceiro.
- A prosa nos séculos XIII e XIV: Alfonso X e don Juan Manuel. A novela do século XV.
- A Celestina.
Segunda avaliación (temas 5,10; 14-15)
I. A variedade dos discursos e o tratamento da información
- As formas discursivas: textos argumentativos e expositivos. Características e marcas.
II. Coñecemento da lingua
- Os planos da lingua: morfolóxico. As unidades gramaticais (determinante, substantivo, adxectivo, pronome, adverbio, preposición e conxunción. O verbo e as súas desinencias, as perífrases verbais e a conxugación española).
- Os procedementos de formación de palabras (derivación, composición e parasíntese; acurtamentos, acronimia, siglas).
- A ortografía das letras: b/v, g/j, c/z, c/qu/k.
III. O discurso literario
- O Renacemento:
o
Contexto histórico, social e cultural.
o
A evolución da poesía renacentista: Garcilaso, Fray Luis de León e San Juan de la Cruz.
o
A prosa renacentista: libros de cabaleirías, a novela bizantina, pastoril e morisca; a novela picaresca (Lazarillo de Tormes).
o
A narrativa de Cervantes. Estudo do Quijote.
Terceira avaliación (temas 6-8; 16-17)
I. A variedade dos discursos e o tratamento da información
- O texto periodístico: información e opinión (xéneros).
II. Coñecemento da lingua
- O plano sintáctico: as súas unidades e funcións. As frases, cláusulas e oracións: estructura e análise.
- O léxico do castelán: compoñentes básicos, estructura e clasificación das palabras. Evolución: cultismos, voces patrimoniais, semicultismos, dobretes e latinismos. Neoloxismos, préstamos.
- Significante, significado e referente. O cambio semántico. As familias léxicas e o campo semántico. As relacións significativas entre as palabras: sinonimia, antonimia, polisemia, homonimia, hiponimia, hiperonimia e paronimia.
- A ortografía das letras: y/ll, r/rr, h, m.
III. O discurso literario
- O Barroco
- A literatura e o pensamento do século XVII. O Barroco en España: conceptismo e culteranismo.
- A poesía barroca: temas e aspectos formais. Lope de Vega, Góngora e Quevedo.
- A prosa barroca: didáctica e de ficción (picaresca).
- A evolución do teatro na península. O teatro do século XVII: tipos. A comedia barroca e as súas características. O teatro de Lope e Calderón. Os seus respectivos ciclos.
5.2.
CRITERIOS DE AVALIACIÓN
- Identificar as ideas principais e secundarias presentes en textos orais ou escritos, sendo capaz de sintetizalas ou desenvolvelas para emitir xuizos sobre elas, así como de comentar as incoherencias ou ambigüidades que aparecen nos mesmos.
- Elaborar textos orais e escritos coherentes, correctos e adecuados baseándose na información proporcionada por diversas fontes e empregando distintos recursos (tradicionais ou novas tecnoloxías).
- Recoñecer os distintos tipos de estructuras textuais (narración, descrición, diálogo, exposición e argumentación), as súas marcas e características, sendo capaz de elaborar e analizar textos que as presenten.
- Coñecer e identificar as variedades do español (históricas, espaciais, sociais e de estilo); coñecer tamén a orixe e evolución das outras linguas constitucionais.
- Comprender e analizar calquera situación comunicativa tendo en conta os elementos e as funcións que nela aparecen.
- Estudar os planos da linguaxe, identificando e analizando as súas unidades, as combinacións das mesmas e as funcións que desempeñan en unidades de rango superior.
- Discernir os compoñentes básicos e a estrutura do léxico español.
- Ler, analizar, comentar e producir textos de carácter literario, identificando as características formais e substanciais dos distintos xéneros, relacionando as obras co autor e o movemento respectivo e emitindo un xuizo crítico acerca das mesmas.
- Coñecer e valorar as obras e autores máis destacados da literatura desde a Idade Media ó século XVII, sendo capaces de percibir as características elementais destes periodos.
- Analizar e comentar de xeito crítico e rigoroso obras completas das épocas e autores máis destacados dos períodos estudados.
- Asimilar as técnicas de traballo e empregalas para facilitar a aprendizaxe e mellorar o rendemento académico.
- Usar o dicionario para ampliar o propio vocabulario.
- Empreñar a linguaxe académica nas probas escritas, traballos e exposicións, usando a terminoloxía con corrección e expresando as ideas de forma coherente e organizada.
5.3. CONTIDOS MÍNIMOS 1º BACHARELATO
- Extracción das ideas principais e secundarias dun texto, así como da súa información implícita e explícita, sabendo xulgalo criticamente, desentrañando a súa estructura e analizando os procedementos de coherencia e cohesión presentes nel.
- Recoñecemento e análise das características máis destacadas das diferentes formas discursivas (narración, descrición, diálogo, exposición e argumentación).
- Elaboración de textos de distinta tipoloxía empregando as súas estructuras e mecanismos de coherencia e cohesión.
- Distinción das variedades históricas, xeográficas, sociais e estilísticas da lingua e análise das súas características.
- Coñecemento do concepto de comunicación, identificando os distintos tipos de signos e os elementos e funcións da linguaxe que poden aparecer na comunicación lingüística.
- Concepción da lingua como un conxunto de subsistemas que teñen unhas unidades propias como obxecto de estudo.
- Diferenciación e análise completa das categorías gramaticais e da súa estrutura interna; coñecemento da conxugación española.
- Recoñecemento e análise das distintas clases de frases e da súa estrutura interna.
- Recoñecemento e análise das distintas clases de cláusulas, estruturas coordinadas e oracións e dos seus constituíntes.
- Dominio das normas de acentuación, uso correcto das maiúsculas e das grafías, así como dos signos de puntuación.
- Coñecemento e análise dos compoñentes básicos e da evolución do léxico castelán, os principais procedementos de formación de palabras (derivación, composición e parasíntese) e ampliación de vocabulario (préstamos, neoloxismos, calcos, arcaísmos).
- Construcción de familias léxicas, campos semánticos e establacemento de relacións significativas entre as palabras (sinonimia, antonimia, polisemia, homonimia, paronimia).
- Abandono do emprego de palabras comodín e avance no enriquecemento do vocabulario.
- Elaboración de apuntamentos, resumos e esquemas, subliñado, confección de fichas de lectura e traballos, así como emprego adecuado do dicionario e das enciclopedias para mellorar o rendemento académico.
- Emprego das novas tecnoloxías para a busca de información e a adecuada presentación de traballos.
- Recoñecemento e análise das características da lingua literaria e a dos seus xéneros e subxéneros.
- Coñecemento das características xerais da literatura desde as súas orixes ata o século XVII.
- Identificación dos autores e obras máis relevantes dese periodo, situándoos cronoloxicamente, sendo capaces de comentar as súas características esenciais e relacionándoos co seu contexto socio-histórico e literario.
- Recoñecemento dos principais recursos empregados pola lingua literaria para crear unha mensaxe estética e captar a atención do lector.
- Elaboración de textos de carácter literato que respecten as características dos distintos xéneros.
- Lectura, comentario e interpretación das obras establecidas como lectura obligatoria para o curso.
6. OBXECTIVOS 2º DE BACHARELATO
- Expresarse oralmente e por escrito mediante discursos coherentes, correctos, creativos e adecuados ás diversas situacións de comunicación e finalidades comunicativas.
- Identificar os diferentes tipos de textos orais e escritos, as súas propiedades e estructuras formais, así como os textos escritos específicos (humanísticos, periodísticos, científicos…)
- Identificar o tema e comentar as diferentes estructuras dos textos (descritivas, narrativas, dialogadas, expositivas, argumentativas), recoñecendo e analizando as súas características internas, marcas e técnicas de construción, de tal modo que sexan capaces de elaborar textos que respecten esas estructuras formais.
- Entender a lingua como un sistema que se organiza en distintos planos, recoñecendo as unidades pertencentes a cada un deles.
- Recoñecer e analizar nos seus compoñentes as unidades pertencentes á morfoloxía, distinguindo as clases de palabras, as súas características formais e substanciais, os seus subtipos e usos discursivos.
- Recoñecer e analizar nos seus compoñentes as unidades pertencentes á sintaxe, distinguindo os tipos de frases, cláusulas e oracións, a súa estructura interna, as funcións que desempeñan os seus constituíntes e as distintas relacións sintácticas (xustaposición, coordinación, subordinación e interordinación) así como os nexos que as identifican.
- Coñecer os compoñentes básicos do léxico da lingua castelá (de substrato, latinos e de superestrato), os procedementos de formación de palabras e ampliación de vocabulario da lingua, as relacións significativas entre as palabras, a súa organización en campos semánticos e familias léxicas, e os fenómenos de cambio semántico, vendo en todo isto o froito da evolución e vida da lingua.
- Fomentar a lectura e a composición escrita como formas de adquisición de léxico, de novos coñecementos, de reflexión, de autoaprendizaxe e de enriquecemento persoal.
- Coñecer a situación plurilingüística e pluricultural de España, a súa orixe, o desenvolvemento das distintas linguas constitucionais e das súas variedades, dedicando especial atención ó español de América e tendo en conta os factores que interveñen nas linguas en contacto así como os fenómenos que dese feito derivan.
- Interpretar e valorar criticamente obras literarias, identificando os elementos que configuran a súa natureza artística, descubrindo nelas o uso creativo da lingua e unha fonte de pracer persoal, relacionándoas cunha tradición cultural e recoñecendo as condicións sociais da súa producción e da súa recepción.
- Coñecer as características xerais (históricas, políticas, sociais…) da literatura española desde o século XVIII ata a actualidade e da narrativa hispanoamericana do XX, así como os autores e as obras máis significativas, localizando e utilizando, de forma crítica, as fontes bibliográficas e documentais adecuadas para o seu estudo.
- Ler e valorar obras literarias representativas dese período, recoñecendo os procedementos de estilo máis importantes de cada xénero, movemento literario e época.
- Empregar técnicas de busca de información, utilizando medios tradicionais e novas tecnoloxías, para a ampliación de contidos desenvoltos, a propia formación e a elaboración de traballos, tendo en conta nestes o respecto polas normas de presentación de textos escritos e/ou as de exposicións orais.
6.1. CONTIDOS
Primeira avaliación
I. A variedade dos discursos e o tratamento da información
- Comentario de textos (I): tema, estrutura, esquema e resumo.
- O comentario crítico.
II. Coñecemento da lingua
- As categorías gramaticais: substantivo, adxectivo, determinante, pronome, verbo, adverbio, conxunción e preposición. Análise morfolóxica. Os procedementos de formación de palabras (derivación, composición, parasíntese, acronimia…) e análise dos seus constituintes.
- As unidades sintácticas: frase, cláusula e oración. As funcións e relacións sintácticas. Os nexos e a análise sintáctica.
- Orixe e desenvolvemento das linguas de España. As linguas constitucionais de España.
- As variedades dialectais do castelán. O español no mundo. O español de América.
- O léxico do español: orixe, evolución e influxo doutras linguas (voces patrimoniais, cultismos, semicultismos, préstamos).
- O significado lingüístico. Denotación e connotación. Relacións de significado entre as palabras (sinonimia, antonimia, homonimia…). Cambios de significado. Familia léxica e campo semántico.
III. O discurso literario
- O século XVIII: marco histórico-cultural. A poesía posbarroca e neoclásica; o ensaio (Cadalso e Jovellanos) e o teatro (Leandro Fernández de Moratín).
- A literatura do século XIX:
- O Romanticismo:
- Contexto histórico, social e cultural.
- O teatro romántico: Duque de Rivas e Zorrilla.
- A prosa romántica: Larra.
- A lírica romántica: Espronceda, Bécquer e Rosalía de Castro.
- O Realismo:
- Contexto sociocultural. Prerrealismo
- Realismo e Naturalismo: Galdós, Clarín e Bazán.
- A literatura do século XX:
- Marco histórico e cultural.
- A lírica de fin de século: Modernismo (características, influxos e autores máis destacados).
- A lírica na primeira metade do século XX: vangardas, novecentismo e Xeración do 27. Análise e comentario de poemas de Miguel de Unamuno, Antonio Machado, J. R. Jiménez, Federico García Lorca, Salinas…
- Análise das obras Campos de Castilla e La Fundación.
Segunda avaliación
I. A variedade dos discursos e o tratamento da información
- O texto e as súas propiedades: coherencia e cohesión. Os marcadores e os conectores textuais. A tipoloxía textual.
- Os textos científico-técnicos, xurídico-administrativos.
II. Coñecemento da lingua
- Repaso das cuestións da 1ª avaliación.
- As unidades sintácticas: frase, cláusula e oración. As funcións e relacións sintácticas. Os nexos e a análise sintáctica.
III. O discurso literario
- A narrativa na primeira metade do século: análise e comentario dalgúns textos representativos de Unamuno, Pío Baroja, Valle-Inclán…
- O teatro na primeira metade do século XX: análise e comentario dalgunhas escenas dunha obra de Valle-Inclán e de García Lorca.
- Tendencias da poesía na segunda metade do século XX: análise de tendencias e comentario dalgúns autores/as significativos/as.
- Análise da obra Plenilunio.
Terceira avaliación
I. A variedade dos discursos e o tratamento da información
- Os textos humanísticos.
- Os textos periodísticos e publicitarios.
- O texto literario. Textos literarios líricos, narrativos, dramáticos e ensaísticos.
- O comentario de textos dramáticos e ensaísticos.
II. Coñecemento da lingua
- Repaso das cuestións de avaliacións anteriores.
- As unidades sintácticas: frase, cláusula e oración. As funcións e relacións sintácticas. Os nexos e a análise sintáctica.
III. O discurso literario
- A narrativa na segunda metade do século: análise e comentario dalgúns textos representativos de Cela, Luis Martín-Santos, Delibes, Eduardo Mendoza…).
- Evolución del teatro na segunda metade do século XX: análise e comentario de escenas de obras representativas.
- A poesía e a narrativa hispanoamericana no século XX: análise e comentario dalgún conto ou textos representativos dalgunha obra de Borges, García Márquez… Análise da obra Crónica de una muerte anunciada.
- O ensaio e o periodismo no século XX: evolución.
A temporalización ten un valor orientativo e poderá reaxustarse segundo o rendemento de cada grupo. Ó longo do curso insistirase tamén nas normas de corrección lingüística.
6.2.
CRITERIOS DE AVALIACIÓN
- Crear textos orais e escritos de diferente tipo e certa complexidade, axeitándose á situación de comunicación, utilizando mecanismos que lles dean coherencia e cohesión e atendendo ás súas diferentes estructuras formais.
- Sintetizar oralmente e por escrito textos de diferente tipo e de distinto nivel de formalización, sinalando as ideas principais e as secundarias, a intención comunicativa e a estructura, recoñecendo posibles incoherencias e ambigüidades e achegando unha opinión persoal.
- Recoñecer, interpretar, clasificar e valorar textos escritos específicos (humanísticos, xornalísticos, científicos, literarios, etc.), analizando a súa construcción interna e as relacións do autor co texto e coa obra.
- Consultar fontes de diverso tipo (tradicional e novas tecnoloxías) e integrar a súa información en traballos de carácter escrito ou exposicións orais que presenten os datos principais e os distintos puntos de vista, as súas relacións e a perspectiva propia.
- Comprender a orixe e desenvolvemento da lingua española, na súa historia e no momento actual; valorando, identificando e analizando as súas variedades (históricas, sociais, de estilo e espaciais, incluido tamén o español de América) e desvíos.
- Distinguir as diferentes linguas constitucionais de España, coñecendo a súa orixe e evolución e valorando as situacións de contacto como as linguas francas, bilingüismo e diglosia e desenvolver unha actitude positiva.
- Recoñecer as diferentes categorías gramaticais, as funcións e as relacións sintácticas, as súas combinacións e a correlación entre elas e os seus significados.
- Recoñecer as unidades léxicas que singularizan as diferentes manifestacións científicas (neoloxismos, préstamos, etc.).
- Ser capaz de aplicar os conceptos básicos da lexicoloxía e da semántica á interpretación, producción e análise dos textos.
- Interpretar o contido dun texto literario, identificar o xénero ó que pertence e recoñecer os seus elementos estructurais básicos e os seus recursos lingüísticos, sendo capaces de elaborar textos de intención literaria.
- Analizar a evolución histórica das formas literarias desde o século XVIII ata a actualidade, atendendo ó marco histórico e cultural e á súa relación cos autores e obras máis destacados.
- Coñecer e valorar as obras e os autores máis representativos da literatura dos séculos XVIII, XIX e XX como manifestacións dunha época e estética concreta, sendo capaces de facer traballos ou emitir xuizos críticos acerca dos mesmos e de relacionalos coa época e movemento ó que pertencen.
- Coñecer e aplicar técnicas de análise e comentario de textos, así como de elaboración de traballos académicos respectando as normas gramaticais, ortográficas e as convencións tipográficas.
6.3. CONTIDOS MÍNIMOS EN 2º BACHARELATO
- Redacción coherente e fluida en español, adecuada á norma, respectando a ortografía, empregando un vocabulario adecuado e utilizando os mecanismos de cohesión, coherencia e adecuación apropiados.
- Recoñecemento e análise dos mecanismos de coherencia, cohesión e adecuación textual.
- Recoñecemento e análise das diferentes modalidades textuais de acordo coas súas características distintivas.
- Producción de textos de diferente tipo (expositivos, argumentativos…) dotados de coherencia, cohesión, corrección e adecuación ó fin proposto e á situación de comunicación.
- Análise e comentario de textos diversos: comprensión, representación esquemática do contido e a estructura, resumo, tema, comentario crítico…
- Adecuación da competencia comunicativa oral e escrita a través de redaccións, lecturas, resumos, análises de texto e actividades de creación.
- Recoñecemento e análise das diferentes variedades diatópicas do español de acordo coas súas características distintivas.
- Identificación das distintas linguas constitucionais, coñecemento da súa orixe, da súa evolución e análise das súas características.
- Coñecemento e análise dos fenómenos propios da convivencia de linguas: bilingüismo, diglosia, interferencias…
- Coñecemento e análise das características do español actual (terminoloxía, creación de neoloxismos, a lingua estándar…)
- Recoñecemento dos conceptos léxico-semánticos básicos e explicación do seu funcionamento nos textos (relacións de significado, campos semánticos…)
- Recoñecemento, análise e explicación dos procedementos de formación de palabras.
- Identificación e análise morfolóxico das distintas clases de palabras.
- Análise da estructura das palabras e clasificación dos seus constituintes.
- Recoñecemento das distintas unidades sintácticas (frases, cláusulas…), indicación da súa función, análise da súa estructura e clasificación do seu tipo.
- Análise léxico-semántica, sintáctica e morfolóxica de textos.
- Coñecemento e análise do léxico do castelán, a súa orixe, procedementos para amplialo e a terminoloxía.
- Lectura de tódolos libros sinalados como obrigatorios.
- Identificación do xénero o que pertence un texto literario e recoñecemento dos seus elementos estructurais e dos recursos lingüísticos empregados.
- Comentario literario no que se expliquen os aspectos do contido e da forma dos textos estudados (tema, resumo, estructura, análise estilístico…).
- Coñecemento e análise dos distintos movementos estéticos propios da literatura española desde o século XVIII ata a actualidade, das súas obras e autores máis significativos, así como da narrativa hispanoamericana no século XX.
- Emprego das novas tecnoloxías para a busca de información e a adecuada presentación de traballos.
- Ø Coñecemento e análise das características e recursos lingüísticos da lingua española en internet.