Plan Proxecta 2019/2020

Microcharlas virtuais - Plan Proxecta

O pasado luns 25 de maio tivemos tres microcharlas por videoconferencia relacionadas co Plan Proxecta no que os nosos alumnos/as de 3ºESO están traballando.

O noso primeiro convidado foi Pablo Blanco, profesor e director do Colexio dos Escolapios. Explicounos que son as monteas e que función tiñan. Desde a conexión do seu móbil ensinounos as tres monteas que hai nese centro: unha debaixo da escaleira monumental e dúas no claustro, que datan da primeira fase da construción do edificio, a principios s.XVII.

A segunda convidada foi Yolanda Gómez, restauradora, e unha das socias da empresa Crea Restauración que foi a encargada, precisamente, da restauración das pinturas murais da igrexa de Santa María de Nogueira (obxecto do noso estudio); por este traballo foi finalista do premio internacional de restauración Arpa, en Valladolid, o ano pasado. Entre outras cousas, quedounos claro o traballo tan minucioso e laborioso que require a restauración dunhas pinturas murais: comeza coa realización de estudos previos e catas no encalado; a continuación o desencalado (quitar a cal que cubre as pinturas, que se realiza con pequenos cinceis de precisión e bisturí) e o recheo dos ocos entre o morteiro e a parede; finalmente, procédese á limpeza das pinturas cunha esponxa. No caso da igrexa de Nogueira do Miño a restauración durou…5 anos!!! (desde o 2012 ata o 2017)

E o noso derradeiro convidado é Jorge Mira, catedrático de electromagnetismo e profesor de Física na USC. É un recoñecido investigador e divulgador científico galego, que ten un curriculum impresionante con numerosos premios e distincións pola súa traxectoria profesional. Colabora en xornais, na radio, na televisión galega (programa Coma un allo), dirixe o Programa Conciencia (programa de divulgación científica que cada ano trae á cidade de Santiago a científicos que recibiron un premio Nobel), escribe libros… Ademais é un dos 11 expertos nomeados polo Goberno para o estudo do cambio de hora, e coordina o estudo “Predico” que trata de predecir a evolución e propagación da pandemia do Covid-19 e a súa incidencia e posibles rebrotes. El foi o encargado de facernos reflexionar un pouquiño sobre a relación coronavirus-medioambiente-contaminación, de ver os efectos positivos que a pandemia tivo sobre a contaminación, pero tamén do efímero destes efectos xa que coa desescalada vólvese a potenciar o uso do vehículo particular, ou a pouca concienciación á hora de desfacerse das mascarillas e guantes que usamos para protexernos do virus, produtos que están enchendo as rúas, e xa son considerados como os novos contaminates.

Foron tres microcharlas moi interesantes. Só nos queda agradecer aos convidados a súa presencia e as súas explicacións que nos axudaron a comprender mellor que é unha montea e para que se utilizaba; en que consiste o meticuloso proceso de restauración dunhas pinturas murais; e como o coronavirus é só unha paréntese no proceso de contaminación pero que para nada suporá un freo ao cambio climático.

Moita grazas Pablo Blanco, Yolanda Gómez e Jorge Mira!!

Excursión Virtual pola Ribeira Sacra

No día de onte, 19 de maio, no Río Cabe tivemos a nosa primeira excursión virtual, unha actividade encadrada dentro do Plan Proxecta que os nosos alumnos de 3ºESO están a desenvolver.

O noso destino era Santa María de Nogueira, unha pequena parroquia do concello de Chantada. Esta excursión estaba prevista para o 17 de abril pero por razóns obvias (o coronavirus!!!!) non se puido realizar. Pero como non hai pandemia que nos free, decidimos facela igual (iso si, dunha forma un tanto diferente). “Saimos” do IES Río Cabe ás 11.50; durante o traxecto Monforte-Nogueira puidemos observar a marabillosa paisaxe que hai neste lado da Ribeira Sacra, o espectacular meandro que describe o río Miño no Cabo do Mundo, así como o cultivo en bancais nas ladeiras das montañas.

Xa en Nogueira visitamos a súa igrexa, Santa María de Nogueira, coñecida como a Capela Sixtina galega polas pinturas renacentistas que decoran os seus muros interiores (muro norte, muro sur e arco de triunfo), datadas do último cuarto do século XVI, e atribuidas a un autor coñecido como o Mestre de Nogueira (do que tamén hai constancia que traballou na decoración da igrexa monfortina de Ribas Altas). Analizamos o exterior desta igrexa románica e a súa decoración interior (retablos e esculturas do s.XVII, pinturas góticas do s.XV, pero sobre todo fixámonos nas súas impresionantes pinturas renacentistas que nos recordaron, nalgúns aspectos, ao Xuizo Final que Miguel Anxo pintou na Capela Sixtina.

Foi… unha experiencia distinta!

Agradecer a Don Antonio, sacristán e guía da igrexa de Santa María de Nogueira, as explicacións que, amablemente e de forma altruísta, nos facilitou sobre esta igrexa e que nós intentamos trasladar aos nosos alumnos/as de 3º ESO.